Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKillengreen, Siw Turid
dc.contributor.advisorHöper, Jan
dc.contributor.authorSkodvin, Helga Øygard
dc.date.accessioned2021-09-03T21:53:44Z
dc.date.available2021-09-03T21:53:44Z
dc.date.issued2021-05-17
dc.description.abstractI denne enkeltcasen så jeg på rollespillet Klimatoppmøte i skolen. Det er et rollespill som simulerer internasjonale forhandlinger i FN. Hensikten med studien var å finne ut hvordan moral judgement uttrykkes av elevene gjennom rollespillet. Jeg gjennomførte studien i en 9. klasse med 14 elever. I innsamlingen av datamateriale benyttet jeg tre metoder; spørreskjema før og etter gjennomføring av rollespillet, lydopptak i to av timene og deltakende observasjon. Analyseprosessen gjennomførte jeg i to prosesser; den første var en tematisk analyse av lydopptakene, hvor feltnotatene ble brukt som supplement. Den andre delen var tematisk analyse av spørreskjemaet før undervisningen startet. Analysen av lydopptakene indikerer at 5 dimensjoner av moral judgement ble uttrykt av elevene: Bevisstheten av moralen i en spesifikk situasjon, bevisstheten rundt ens egen mening, argumentasjon, refleksjon rundt perspektiv og konsekvenser og vurdering. Dimensjonen det var mest av i lydopptakene, var refleksjon rundt perspektiv og konsekvenser, mens det var minst av vurdering. På tvers av dimensjonene fins tre hovedmønstre. Disse er bærekraftperspektiv, samarbeidsholdning og systemforståelse. Bærekraftperspektivet domineres av teknokratisk syn, hvor deler av elevenes moral judgement reflekterte tanker fra opplegget. Også økosentriske holdninger kom til uttrykk i lydopptakene, men ikke i like stor grad. Samarbeidsholdning var preget av empati eller manglende empati og uttrykk om enhet. Systemforståelse var i noen tilfeller preget av samfunnsfaglig forståelse og naturfaglig forståelse, i andre tilfeller av faglige mangler. Analysen av spørreskjema viser at bærekraftperspektivet var dominert av et økosentrisk syn (48%), og mindre teknokratisk syn (11%). I diskusjonsdelen drøfter jeg hvorfor det var overvekt av teknokratisk syn i timen, og om det kan ha gitt elevene en ufullstendig forståelse av klimautfordringer. Videre løfter jeg fram hvordan opplegget kan ha gitt større forståelse for andres holdninger, og om opplevelsen av å bli enige er en naiv forståelse av klimaforhandlinger eller gir håp til framtiden. Til sist drøfter jeg hvordan rollespillet kan ha gitt et godt oversiktsbilde av bærekraftig utvikling som emne, men at det på noen områder burde komplementeres med andre opplegg.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22411
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3908
dc.subjectNaturfagdidaktikken_US
dc.subjectBærekraftig utviklingen_US
dc.subjectMoral judgementen_US
dc.subjectRollespillen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleMoral judgement i rollespill om bærekraftig utvikling. En enkeltcase i naturfagdidaktikk med blikk på hvordan elever uttrykker moral judgement i rollespillet Klimatoppmøte i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)