dc.contributor.advisor | Danielsen, Fredrik | |
dc.contributor.author | Bergheim, Marit-Sofie | |
dc.date.accessioned | 2021-09-04T11:52:39Z | |
dc.date.available | 2021-09-04T11:52:39Z | |
dc.date.issued | 2021-05-21 | |
dc.description.abstract | Dette masterprosjektet tar for seg fenomenet inkludering og hvordan det arbeides med inkludering i videregående skole. Begrepet inkludering har en sentral plass i politiske styringsdokumenter, men det kommer ikke frem en bestemt måte hvordan begrepet skal tolkes, utføres og håndteres. Målet med oppgaven er å undersøke hva lærere i videregående skole forteller om inkludering av elever som har vedtak om spesialundervisning. Studien belyses igjennom følgende problemstilling og forskningsspørsmål:
«Hva forteller lærere i videregående skole om arbeidet for å inkludere elever med vedtak om spesialundervisning?»
Forskningsspørsmål 1: Hvordan forstår læreren inkluderingsbegrepet?
Forskningsspørsmål 2: I hvilke sammenhenger er det hensiktsmessig å ikke ha elevene i klasserommet i ordinær opplæring?
Forskningsspørsmål 3: Hvordan organiseres det for å få til inkludering av elever med vedtak om spesialundervisning?
Forskningsspørsmål 4: Hvordan organiseres det for elevenes egen stemme i inkluderingsprosessen?
Studien er en kvalitativ forskning hvor intervju er blitt benyttet for å samle inn data. Intervjupersonene var tre lærere fra samme skole.
Funnene tyder på at informantene har en felles forståelse av begrepet inkludering, alle mener det har noe med tilhørighet i et felleskap. De trekker også frem ulike punkter innenfor det faglige og sosiale. De ulike informantene forteller også om viktigheten av å inkludere elever som mottar spesialundervisning både i og utenfor ordinær undervisning. Det vektlegges også det å tilpasse undervisningen for den enkelte elev. Studien viser også forskjeller i tankegangen til lærerne om hvor åpen de er for et segregert tilbud av spesialundervisning. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22422 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.subject | Inkludering | en_US |
dc.subject | Videregående skole | en_US |
dc.subject | Spesialundervisning | en_US |
dc.title | Inkludering og elever med vedtak om spesialundervisning. «Inkluderingsjaget» i videregående skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |