Inkludering og elever med vedtak om spesialundervisning. «Inkluderingsjaget» i videregående skole
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22422Dato
2021-05-21Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bergheim, Marit-SofieSammendrag
Dette masterprosjektet tar for seg fenomenet inkludering og hvordan det arbeides med inkludering i videregående skole. Begrepet inkludering har en sentral plass i politiske styringsdokumenter, men det kommer ikke frem en bestemt måte hvordan begrepet skal tolkes, utføres og håndteres. Målet med oppgaven er å undersøke hva lærere i videregående skole forteller om inkludering av elever som har vedtak om spesialundervisning. Studien belyses igjennom følgende problemstilling og forskningsspørsmål:
«Hva forteller lærere i videregående skole om arbeidet for å inkludere elever med vedtak om spesialundervisning?»
Forskningsspørsmål 1: Hvordan forstår læreren inkluderingsbegrepet?
Forskningsspørsmål 2: I hvilke sammenhenger er det hensiktsmessig å ikke ha elevene i klasserommet i ordinær opplæring?
Forskningsspørsmål 3: Hvordan organiseres det for å få til inkludering av elever med vedtak om spesialundervisning?
Forskningsspørsmål 4: Hvordan organiseres det for elevenes egen stemme i inkluderingsprosessen?
Studien er en kvalitativ forskning hvor intervju er blitt benyttet for å samle inn data. Intervjupersonene var tre lærere fra samme skole.
Funnene tyder på at informantene har en felles forståelse av begrepet inkludering, alle mener det har noe med tilhørighet i et felleskap. De trekker også frem ulike punkter innenfor det faglige og sosiale. De ulike informantene forteller også om viktigheten av å inkludere elever som mottar spesialundervisning både i og utenfor ordinær undervisning. Det vektlegges også det å tilpasse undervisningen for den enkelte elev. Studien viser også forskjeller i tankegangen til lærerne om hvor åpen de er for et segregert tilbud av spesialundervisning.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: