dc.contributor.advisor | Rosøy Steele, Annfrid | |
dc.contributor.author | Malmo, Lisa | |
dc.date.accessioned | 2021-09-07T10:21:11Z | |
dc.date.available | 2021-09-07T10:21:11Z | |
dc.date.issued | 2021-06-01 | en |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien var å forstå barnas opplevelser av overgangen fra å gå i barnehage til å begynne på skole. I tillegg var det ønskelig å se på om lek og uteskole kunne ha noen betydning for barnas opplevelser i overgangen. Problemstillingen for studien ble formulert slik: Hvordan opplever barn overgangen fra barnehage til skole, og hvordan kan uteskole og lek bidra i overgangen? For å svare på problemstillingen skulle jeg undersøke to forskningsspørsmål:
1. Hvordan opplever barna overgangen? Hvilke forventninger/erfaringer og tanker har de til overgangen?
2. Hvordan betydning har lek og uteskole for barna i barnehagen og elevene i skolen?
For å kunne svare på forskningsspørsmålene besøkte jeg de eldste barna i barnehagen, og de yngste barna i skolen. Jeg besøkte en barnehage og to skoler for å samle inn data, og datainnsamlingen foregikk over totalt tre arbeidsuker. Det var ønskelig å ha barna med i forskningen, da jeg ønsket å få en dypere forståelse av barnas opplevelse. Ved å bruke god tid i undersøkingen og å bli kjent med barna, var målet å få frem den ekte barnestemmen i avhandlingen.
Det ble anvendt intervju og observasjon som kvalitative forskningsmetoder, for å tilegne tykke beskrivelser av området. Funnene i studien viser at barnas opplevelse av overgangen fra barnehagen til skolen inneholder mindre lek og mer arbeid i skolen. Elevene i skolen savnet de mulighetene de hadde for lek i barnehagen, men likte å lære nye ting i skolen. Flere barn opplevde at det var skummelt å begynne på skolen da de ikke kjente noen, men at det likevel gikk bra da de fikk seg venner; noe som lek kan bidra til. Det kom frem at vennskap, leker, lekeområder og mulighet for lek ute var av verdi i overgangen for elevene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22437 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | «I barnehagen leker man mest, og i skolen lærer man masse» En fenomenologisk studie om hvordan barn opplever overgangen til å begynne på skole. | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |