Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEidissen, Thomas
dc.contributor.authorMadsen, Elise Marie
dc.date.accessioned2021-09-08T18:55:05Z
dc.date.available2021-09-08T18:55:05Z
dc.date.issued2021-05-15
dc.description.abstractI min masteroppgave er fokuset bruken av konkretiseringsmateriell, i divisjon, på en montessoriskole. Målet med oppgaven er å få en dypere forståelse for hva montessoripedagoger legger i begrepet konkretiseringsmateriell, og hvilket læringsutbytte elevene har av konkretiseringsmateriellet. I oppgaven min fokuserer jeg på et spesifikt materiell kalt long-division. Problemstillingen er: Hvordan brukes konkretiseringsmateriell i divisjon på en montessoriskole, og hvordan oppleves læringsutbyttet? Jeg har valgt å bruke rammeverket til Niss og Jensen (2002) for å hjelpe meg til å besvare denne problemstillingen. I rammeverket har jeg tatt for meg to ulike kompetanser; representasjonskompetanse og hjelpemiddelkompetanse. Jeg har koblet disse to kompetansene opp mot ulike lærer- og elevutsagn. Forskningsprosjektet er en kvalitativ casestudie, som er gjennomført med observasjon og intervju som metode. Observasjonen er gjort ved hjelp av videopptak, og intervjuene har blitt gjennomført med lydopptaker. Utvalget i studien min er tre lærere som alle jobber på montessoriskole, og tre elever som går på denne skolen. Datamaterialet består av 2 timer med film, der jeg får svar på hvordan long-division materiellet fungerer, og seks intervjuer. Dataene mine ble transkribert, kategorisert og sortert ut fra rammeverket til Niss og Jensen (2002), der resultatene ga meg et overblikk over om lærerne så på konkretiseringsmateriell som representasjonskompetanse, hjelpemiddelkompetanse, eller begge. Resultatene ga meg også innsikt i hvilket læringsutbytte elevene satt igjen med, etter å ha brukt materiell. Resultatet fra forskningsprosjektet viser at lærerne ser på konkretiseringsmateriell som både representasjonskompetanse og hjelpemiddelkompetanse, samt at elevenes læringsutbytte avhenger av hvor stor grad elevene forstår konkretiseringsmateriellet. Det virket som den ene eleven, som hadde lite forståelse av matematikken, ønsket å bruke materiell. En annen elev, derimot, som hadde stor forståelse av matematikken, ønsket ikke å bruke materiell.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22454
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectKonkretiseringsmateriellen_US
dc.subjectMontessoripedagogikken_US
dc.subjectForståelseen_US
dc.subjectDivisjonen_US
dc.subjectNiss og Jensen (2002)en_US
dc.subjectMontessorien_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleBruken av konkretiseringsmateriell i divisjon i montessorien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)