dc.contributor.advisor | Huru, Hilja Lisa | |
dc.contributor.advisor | Andersson, Annica | |
dc.contributor.author | Gundersen, Kristine | |
dc.date.accessioned | 2021-09-08T18:56:34Z | |
dc.date.available | 2021-09-08T18:56:34Z | |
dc.date.issued | 2021-05-14 | |
dc.description.abstract | Læreplanverket i skolen skiftes ut eller fornyes med jevne mellomrom. Målet med dette er en forbedring. Det kan være utfordrende å få tak på hva som er de store forbedringene eller endringene. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen «Hvordan har diskursen om arbeidsmåter i matematikk endret seg fra LK06 til LK20?». Målet har vært å få innblikk i hvordan arbeidsmåtene har endret seg i læreplanene for mellomtrinnet, og på den måten få innblikk i diskursene. For å undersøke endringene har jeg i hovedsak sett på kompetansemål i matematikkfaget, ved hjelp av diskursanalyse. Dette gjorde jeg gjennom en fire-stegs-analyse, bestående av ett spørsmål til hvert steg.
1. Hvilke arbeidsmåter er det lagt opp til i LK06 og LK20?
2. Hvilke kategorier inngår i arbeidsmåtene i læreplanene?
3. Hvilke diskurser fører kategoriene til?
4. Hva er konsekvensene av diskursene i LK06 og LK20?
Konklusjonen på problemstillingen kan kort oppsummeres i at diskursen har i LK06 gått fra at elevene skal arbeide med ritualer og algoritmer, altså nærme seg det som omtales som «skolematematikk», til i LK20 komme nærmere det som omtales som «undersøkende undervisning» eller «undersøkelseslandskap», fordi elevene forventes å eksperimentere mer enn tidligere. Med utgangpunkt i relevant teori har jeg også identifisert «mangler» ved begge læreplanen, der man bl.a. kan spørre seg om læreplanen burde utvikles videre for å få en bedre balanse mellom arbeidsmåtene «ritualer» og «eksperimentering» i skolen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22456 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | læreplan | en_US |
dc.subject | diskursanalyse | en_US |
dc.subject | læreplananalyse | en_US |
dc.subject | matematikk | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Handlingsdimensjonene i LK06 og LK20 - En diskursanalyse av læreplaner i matematikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |