Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorEriksen, Aurora Ernstsen
dc.contributor.authorBolme, Julie Tiller
dc.date.accessioned2021-09-08T19:00:42Z
dc.date.available2021-09-08T19:00:42Z
dc.date.issued2021-05-17
dc.description.abstractI denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk har vi undersøkt i hvor stor grad nye lærebøker ivaretar tre sentrale kjerneelementer i Fagfornyelsen. Grunnen til at vi valgte å analysere lærebøker er basert på Valverde, Bianchi, Wolfe, Schmidt, & Houang (2002) sin fremvisning av hvordan lærebøker bygger en bro mellom den overordnede læreplanen og det som blir implementert i klasserommet. Rapporten til TIMSS sin internasjonale undersøkelse fra 2011 viste at 97% av norske skoleelever selv opplever at læreboken er grunnlaget for matematikkundervisningen (Mullis, Martin, Foy, & Arora, 2012). På bakgrunn av dette har vi formulert følgende problemstilling og forskningsspørsmål: I hvor stor grad er nye læreverk i tråd med Fagfornyelsen 2020? 1) I hvor stor grad ivaretar nye læreverk kjerneelementet utforskning og problemløsning? 2) I hvor stor grad ivaretar nye læreverk kjerneelementet modellering og anvendelse? 3) I hvor stor grad ivaretar nye læreverk kjerneelementet resonering og argumentasjon? For å kunne svare på dette analyserte vi tre lærebøker fra de største forlagene i Norge: Matematikk 5, Multi 5 og Matemagisk 5. Vi brukte et konseptuelt rammeverk for å analysere oppgavene i lærebøkene. Vi la vekt på kognitive krav, kontekst/ikke kontekst, type svar, regnesteg og oppgavetype. Gjennom et pragmatisk kunnskapssyn valgte vi å bruke metoden mixed method. Tolkningen av oppgavene ble gjort kvalitativt i lys av rammeverket, mens funnene våre ble presentert kvantitativt. Funnene våre viser at kjerneelementet utforskning og problemløsning sammen med kjerneelementet resonering og argumentasjon blir i liten grad ivaretatt av alle lærebøkene vi har analysert. Kjerneelementet modellering og anvendelse blir ivaretatt i noe større grad. Analysen vår har tatt utgangpunkt i hvordan bøkene presenterer oppgaver og teori til elevene, ikke hvordan det blir tatt i bruk av lærere i klasserommet. Vi kan derfor ikke uttale oss om det totale læringsutbyttet bøkene gir til elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22460
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectLærebokanalyseen_US
dc.subjectMixed methoden_US
dc.subjectCognitive demandsen_US
dc.subjectKjerneelementeren_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleFremmer nye læreverk i matematikk kjerneelementene i Fagfornyelsen? - En Mixed Method Studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)