Show simple item record

dc.contributor.advisorBertheussen, Bernt Arne
dc.contributor.authorFuruly, Benjamin Nordberg
dc.date.accessioned2021-09-13T05:45:39Z
dc.date.available2021-09-13T05:45:39Z
dc.date.issued2021-05-30en
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvordan større bedrifter i reiselivsnæringen i Nord-Norge kan skape bedre lønnsomhet. De siste årene er det tatt initiativer for å slå sammen flere reiselivsbedrifter til større konserner. Målet er å skape bedre tilbud til kundene, og dermed også skape bedre økonomiske resultater for bedriftene. Reiselivsnæringen har gjennom de siste ti årene hatt systematisk dårligere lønnsomhet enn øvrig næringsliv. Å undersøke hvordan større bedrifter kan bidra til bedre økonomiske prestasjoner for en viktig næring i Nord-Norge er derfor interessant, både ut fra et samfunnsperspektiv og et investorperspektiv. Dette er undersøkt ved å gjøre en gjennomgang av sentral teori innenfor strategifeltet. Det er også gjennomgått studier som omhandler hvordan bedrifter kan skape synergier av fusjoner og oppkjøp, og hvilken effekt dette kan ha. Deretter er det gjennomført intervjuer med informanter som har god kjennskap til akkurat denne problemstillingen. Informantenes perspektiver og beskrivelser er utfylt av relevant statistikk og undersøkelser av reiselivet i Nord-Norge. Resultatene viser at reiselivsnæringen i Nord-Norge er en attraktiv næring for investorer basert på konkurransekreftene. Det er spesielt på fire områder bedrifter kan oppleve positive synergier gjennom å bli en del av en større bedrift: kapital, kompetanse, markedsføring og salg og felles administrasjon. For å lykkes med å oppnå disse synergiene er det spesielt viktig at det tas riktige valg i fusjonsprosessen. Her er det blant annet avgjørende at man velger de bedriftene som passer inn i strategien og organisasjonen til bedriften. Det er også avgjørende at prisen for fusjonen eller oppkjøpet blir satt riktig. Til slutt må bedriftene integreres på en slik måte at det er mulig å hente ut positive synergier. Gjennom dette kan reiselivsbedrifter i Nord-Norge oppnå konkurransefortrinn ovenfor sine konkurrenter, og dermed også oppnå målet om bedre lønnsomhet. Oppgaven har også undersøkt hvorvidt større bedrifter er bedre rustet for å møte uforutsette kriser, som koronakrisen. Resultatene peker på fordeler som at man kan ha bedre forutsetninger for å drive produktutvikling og markedsføring. Av ulempene trekkes det frem at mindre bedrifter ofte raskere kan redusere kostnader og omstille seg.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22485
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectreiseliven_US
dc.subjectfusjoneren_US
dc.subjectoppkjøpen_US
dc.subjectlønnsomheten_US
dc.subjectstrategien_US
dc.titleNår smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet?en_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)