Effektivitetsanalyse av norske torsketrålere
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22487Dato
2021-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne studien tar for seg effektivitetsutviklingen norske torsketrålere har hatt i tiden etter at
implementeringen av nytt kvotesystem i 2005. Torsketrålere har gjennom de siste 60 årene
gjennomgått en teknologisk utvikling. Denne utviklingen bidrar til å effektivisere prosesser
tilknyttet fiskeri. Hensikten med studien er å kunne beskrive endringen i effektivitet i en
periode når kvotesystemet ikke har gjennomgått store endringer. Studiens problemstilling er:
Hva er effektivitetsutviklingen i driften av norske torsketrålere i en periode uten store
endringer i det norske kvotesystemet?
Fordelingen av kvoter er komplekst, og det er mange grupperinger som skal ha sin del av den
norske totalkvoten. Utviklingen til fiskeflåten har vært positiv, noe som har resultert i bedret
lønnsomhet og inkluderer en positiv utvikling for torsketrål. Etter innføringen av
kvoteordningen har det blitt færre fartøy, men disse fartøyene er dog større enn tidligere.
Dette har videre bidratt til å endre strukturen på flåten.
For å analysere problemstillingen benyttes Malmquist produktivitetsindeks med ubalansert
data i perioden 2008 til 2018. Datagrunnlaget er samlet inn av Fiskeridirektoratet som en del
av deres lønnsomhetsundersøkelser, og klargjort av matforskningsinstituttet Nofima.
Malmquist analyseres i to omganger hvor vi først har et produksjonsøkonomisk perspektiv for
å analysere med antakelsen om at trål er en produksjonsdrift. Den andre analysen har et
verdiskapende perspektiv og gir et mer reelt bilde på utviklingen som benyttes videre i en
totrinnsanalyse. Dette gjøres for å å kartlegge kvotens effekt på effektivitetsendringene, og
videre undersøke om størrelsen på kvoteendringene spiller inn.
Hovedfunnene fra analysen viser en jevn positiv utvikling i effektivitet gjennom perioden.
Mye av årsaken til dette ligger i endringer i teknisk effektivitet, som kan implisere kvotenes
påvirkning. Det viser seg også at fartøyene blir litt mer effektive med årene, og nærmer seg
gradvis "beste praksis". Kvotene fikk ikke direkte støtte for å ha en innvirkning, men de
korrigerte effektivitetstallene tendenserer til å sterkt samvariere med kvotene
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: