dc.contributor.advisor | Søreng, Siri | |
dc.contributor.advisor | Mathisen, Line | |
dc.contributor.author | Halvorsrud, Einar | |
dc.contributor.author | Helsvig, Simon | |
dc.date.accessioned | 2021-09-13T10:21:07Z | |
dc.date.available | 2021-09-13T10:21:07Z | |
dc.date.issued | 2021-05-31 | |
dc.description.abstract | Menneskelige ressurser blir stadig et viktigere konkurransefortrinn for organisasjoner.
Interaksjonen, kompetansedelingen og arbeidsmiljøet som oppstår mellom de ansatte er
særegent for hver enkelt organisasjonen og vanskelig å substituere (Becker, Huselid & Ulrich,
2001). Det blir derfor stadig viktigere å tiltrekke seg personer med høy kompetanse og å holde
dem i organisasjon (Kaufmann & Kaufmann, 2009). Selv om fokuset på menneskelige
ressurser har økt, viser studier at opp mot 25% av ansatte i organisasjoner har et uutnyttet
kompetansepotensial (Lai, 2013). Med bakgrunn i dette har vi i denne studien svart på
følgende problemstilling; Hvilken betydning har driverne til kompetansemobilisering på
turnoverintensjonen i en nordnorsk IT-bedrift?
For å svare på studiens problemstilling har vi redegjort for begrepene turnover og
turnoverintensjon, samt årsakene til disse. Videre har vi hovedsakelig basert det teoretiske
rammeverket for studien på Linda Lais (2013) definisjon av kompetanse og
kompetansemobilisering, samt driverne til dette.
Vi har gjennomført et deskriptivt, intensivt casestudie med en kvalitativ metodisk tilnærming.
For å identifisere informantenes subjektive holdninger og tanker til temaet, samt å få dypere
innblikk i casebedriften, har vi valgt å gjennomføre semistrukturerte intervjuer som
datainnsamlingsmetode for å kartlegge informantenes forhold til dette på nåværende
tidspunkt.
Selv om Lai (2013) hevder at kompetansemobilisering er et lederansvar, tyder våre funn på at
selv om ledelsen ikke har fokus på strategisk kompetansearbeid kan flere av driverne til
kompetansemobilisering innfris. Mye tyder på at casebedriftens hurtige vekst de siste 10 årene
har «tvunget» de ansatte til å mobilisere og utvikle sin kompetanse for å holde tritt med
utviklingen. At informantene har høy grad av mestringstro, samt at arbeidsklimaet er
motivasjonsorientert med fokus på mestring framstår som hovedgrunnene til at de ansatte har
intern turnoverintensjon og ikke har ekstern turnoverintensjon. De ansattes høye grad av
mestringstro stammer hovedsakelig fra gode deklarative og prosedyriske kunnskaper om
casebedriften. Funn tyder også på at dårlig rollesamsvar tidligere har vært en årsak til ekstern
turnoverintensjon blant enkelte av informantene. Høy mestringstro i kombinasjon med dårlig
rollesamsvar fører til høy intern turnoverintensjon. Uinnfridde forventinger til intern turnover
kan på sikt føre til ekstern turnoverintensjon. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22501 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3901H | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.title | Kompetansemobilisering – en kilde til turnoverintensjon. En kvalitativ casestudie om hvilken betydning driverne i kompetansemobilisering har for turnoverintensjonen blant ansatte i en nordnorsk IT-bedrift | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |