Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAbdel-Fattah, Dina
dc.contributor.authorLokøy, Aina
dc.date.accessioned2021-09-14T12:54:14Z
dc.date.available2021-09-14T12:54:14Z
dc.date.issued2021-05-31
dc.description.abstractI en stadig mer globalisert verden har luftfart fått en sentral rolle. De siste års utvikling, der piloter jobber stadig mer med dårligere arbeidsvilkår enn tidligere, er en trussel mot flysikkerheten. Fatigue er en av de ulykkesårsakene som er enklest å forebygge. Nasjonal Transportplan fra 2021 har pekt på psykisk helse og fatigue for flygere som viktige fokusområder fremover (Meld. St. 20 (2020 – 2021)). Denne masteroppgaven ser nærmere på fatigue i luftfart, med fokus på arbeidstidsordninger. Oppgaven er gjennomført som en kombinert kvalitativ og kvantitativ studie, med følgende problemstilling: Hvilke faktorer påvirker fatigue blant piloter, og er det forskjeller mellom piloter med ulik arbeidstidsordning? Jeg har gjennomført en dokumentanalyse av relevante forskningsartikler og retningslinjer for fatigue-håndtering, og en spørreundersøkelse blant piloter i et skandinavisk flyselskap. Innsamlet empiri er diskutert med utgangspunkt i gjeldende teori om fatigue, hvordan forhindre fatigue og fatigue-håndtering. Oppgaven konkluderer med at organisatoriske faktorer bør gis større plass i forskningsfeltet. I tillegg ser det ut til at dagens systemer for fatigue-håndtering ikke evner å sørge for at det i praksis er mulig å oppnå like mye søvn i friperioder og i arbeidsperioder. Ettersom det er en sterk sammenheng mellom søvn og fatigue, vil det antakeligvis være mulig senke fatigue-nivået ved å legge til rette for at det er mulig å oppnå nok søvn i arbeidsperioder. Studien gir delvis støtte for antakelsen om at det er forskjeller mellom fast og variabel arbeidstidsordning når det gjelder fatigue, og anbefaler at arbeidstidsordning inkluderes som en variabel i fremtidig forskning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22516
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSVF-3920
dc.subjectFatigueen_US
dc.subjectLuftfarten_US
dc.subjectArbeidstidsordningen_US
dc.subjectFatigue Risk Managementen_US
dc.subjectSøvnen_US
dc.subjectSkiftarbeiden_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Information and communication science: 420::Security and vulnerability: 424en_US
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Sikkerhet og sårbarhet: 424en_US
dc.titleFatigue og arbeidstidsordning blant piloteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)