Show simple item record

dc.contributor.advisorBlomstervik, Ingvild
dc.contributor.authorWåhlberg, Kjersti
dc.contributor.authorHansen, Terese
dc.date.accessioned2021-09-15T09:50:12Z
dc.date.available2021-09-15T09:50:12Z
dc.date.issued2021-05-28en
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å undersøke hvorvidt kundeengasjement og sensorisk stimuli påvirker vareprat og lojalitet hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum. Det teoretiske rammeverket vårt bygger på tidligere forskning på engasjement og kundeatferd, og vi inkluderer entusiasme, interaksjon, oppmerksomhet, absorpsjon, interaksjon og sansing i vår konseptualisering. Ved hjelp av spørreundersøkelse har vi samlet inn data fra 132 respondenter. Analysen av resultatene foregår i SPSS, der vi benytter oss av faktoranalyse, korrelasjonsanalyse, samt lineære og multiple regresjonsanalyser. Resultater viser at absorpsjon og entusiasme har størst direkte effekt mot vareprat og lojalitet. Disse dimensjonene kjennetegnes ved at de i stor grad omfatter affeksjon; vår undersøkelse bekrefter dermed viktigheten av å opprette følelsesmessige forbindelser mellom konsument og virksomhet for å skape engasjement. Videre bekrefter resultatene at vareprat påvirkes av alle underfaktorer av engasjement, med ulik styrke. Vareprat viser seg også å være et viktig utfall av engasjement i denne konteksten.Vår studie komplementerer tidligere forskning på kundeengasjement, hvor det foreligger lite forskning i offline kontekster. Turisme- og fritidsnæring preges av konkurranse, og vi argumenterer for at virksomheter i denne næringen kan nyttiggjøre seg av resultater fra undersøkelsen. Engasjement kan brukes som et strategisk virkemiddel for å skape vareprat og lojalitet, og videre beholde og knytte seg til nye kunder.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22535
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleEngasjement hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseumen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)