Viser treff 421-440 av 851

    • Midwifery students`development of professional competences: A Nordic educational collaboration 

      Thoresen, Anne- Lise; Tvorup Andersen, Helle (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Short intensive courses, where students have the opportunity to be part of an international learning community, are an alternative to student exchange programmes abroad (that typically last from 5 weeks to 3 months). Short intensive courses can provide new experiences and discoveries outside the students’ everyday learning environment. The Nordplus Network Freja for midwifery education provides ...
    • Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter 

      Norbye, Bente (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Dette kapittelet vil synliggjøre studenters erfaringer fra tverrprofesjonell praksis i et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført i perioden 2014–2016. Prosjektet hadde som overordnet mål å etablere nye tverrfaglige praksisformer i samarbeid mellom utvalgte helsetjenester og fire profesjonsutdanninger. Prosjektet ble gjennomført i regi av Forskningsgruppa for profesjonsutdanning ved Institutt for helse ...
    • Viten skapt gjennom fleksibel læring 

      Jentoft, Rita (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      <p>Basert på en evalueringsstudie med søkelys på helsefagstudenters læring av vitenskapsteori, etikk og forskningsmetode gjennom blandet nettbasert og klasseromsundervisning utforskes: <p>Hvilke erfaringer med fleksibel læring fremmer og hemmer helsefagstudenters læringsprosess? <p>Hvilket læringsutbytte i vitenskapsteori og forskningsmetode kan studentene nyttiggjøre seg gjennom senere arbeid med ...
    • Teknologistøttet ferdighetstrening for sykepleierstudenter i desentralisert utdanning 

      Jensen, Catrine Buck; Olsen, Ole Johan; Norbye, Bente (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Våren 2017 ble et pilotprosjekt gjennomført ved den desentraliserte sykepleierutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet, med deltakelse av sykepleierstudenter. Et tett samarbeid med University of Saskatchewan i Canada førte til at vår prosjektgruppe fikk låne en mobil telemedisinsk enhet som ble utprøvd i undervisning og øving på praktiske ferdigheter for studenter i Nord-Troms. Studentene ...
    • Innledning 

      Norbye, Bente; Thoresen, Anne- Lise (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      <i>Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning</i> er utviklet gjennom et toårig prosjekt i regi av forskningsgruppen for helsefaglig profesjonsutdanning ved UiT Norges arktiske universitet. Forskningsgruppen ble opprettet i 2010 og er en tverrfaglig gruppe som består av lærere fra bachelorutdanningene i sykepleie, ergoterapi, fysioterapi og masterutdanningene i helsesykepleie ...
    • The Innovative Learning Institute for Circumpolar Health. An International summer school for nursing students in rural and remote areas 

      Norbye, Bente; Cheetham, Nina Bøhle (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      This chapter focusses on nursing students’ opportunities for participation in an international summer school specifically aimed at the people living in the circumpolar regions. The Northern Nursing Education Network offers a two-week intensive course for students to meet and to develop contextual knowledge of indigenous people living in Arctic regions. These areas are often challenged by vast distances ...
    • Medstudentundervisning og -læring: Et emosjonelt perspektiv 

      Ytreberg, Beate (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      I kapittelet tar jeg utgangspunkt i en læringsaktivitet fra bachelorutdanningen i fysioterapi der studenter fra samme kull underviser hverandre, med egne praksiserfaringer som grunnlag. Lærerne strukturerer læringsaktiviteten på forhånd, gir støtte underveis, bidrar med tilbakemeldinger og er en samlende faktor for hele prosessen. Medstudentundervisning og -læring aktualiserer emosjonenes betydning ...
    • Innovasjon som tverrprofesjonell samarbeidslæring 

      Eriksen, Trond (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      En viktig forutsetning for velferdsstaten er de nyvinningene som skaper forbedring og fremskritt på viktige områder. Innenfor helse- og velferdssystemet kan dette være alt fra nye teknologier og behandlingsmetoder til endringer i organisering og praksisutøvelse. Sentralt i dette står innovasjon. Innovasjon kan forstås som utvikling og anvendelse av nye og nyttige ideer. De prosessene som skaper ...
    • Tverrprofesjonell praksis, læring og samarbeid – forståelse av egen og andres rolle i læringsprosessen 

      Cheetham, Nina Bøhle (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Arbeidet med å implementere nye arenaer for tverrprofesjonell praksis er under stadig utvikling og gjenstand for omfattende forskning. I dette kapittelet diskuterer jeg tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) i utdanning av helsefagstudenter. Ved hjelp av datamateriale fra to tverrprofesjonelle prosjekter, ett i en barneavdeling og ett i to distriktskommuner, utforskes medisin- og sykepleierstudenters ...
    • Teaterets pedagogiske muligheter - i regi av Bakhtins dialogforståelse 

      Eriksen, Trond (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Roland Barthes beskriver fortellingen som et uttrykk for selve livet (Barthes, 1977). Gjennom fortellingen søker mennesket å begripe seg selv og det samfunnet de lever i. Teateret er en gammel arena der fortellinger ytres. Her kommer følelser, ønsker, vilje og intensjoner til uttrykk. Med forankring i dialogbegrepet til Bakhtin skal jeg i dette kapittelet prøve å lokalisere et pedagogisk potensial ...
    • Utvikling av nettbasert diskusjonsforum for veiledning av sykepleierstudenter i praksisstudier 

      Jensen, Catrine Buck (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Halvparten av sykepleierutdanningen består av praksisstudier. En stor del av arbeidet til lærere i sykepleierutdanningen består derfor av veiledning av studenter i praksisstudier. Jeg har som lærer utforsket ulike måter å følge opp studenter på, med ønske om å knytte tette relasjoner til studentene og deres læringssituasjoner. Ettersom denne typen veiledning skjer parallelt med andre oppgaver, lar ...
    • Reflekterende team, en lærings - og veiledningsmetode i jordmorutdanningen 

      Thoresen, Anne- Lise; Elvemo, Heidi (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      I dette kapittelet ønsker vi å belyse hvordan systematisk refleksjon over praksiserfaringer bidrar til viktig kunnskapsdannelse i jordmorstudiet. Vi har utviklet reflekterende team (RT) som en undervisningsform der studentens praksiserfaringer danner grunnlag for personlig og profesjonell kunnskapsutvikling. Bevissthet om og trening i kommunikasjon og veiledning er sentrale tema i arbeidet. For å ...
    • Quality of life among women with symptomatic, screen-detected, and interval breast cancer, and for women without breast cancer: a retrospective cross-sectional study from Norway 

      Moshina, Nataliia; Falk, Ragnhild Sørum; Botteri, Edoardo; Larsen, Marthe; Akslen, Lars Andreas; Cairns, John Alexander; Hofvind, Solveig (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-10-26)
      Purpose - Breast cancers detected at screening need less aggressive treatment compared to breast cancers detected due to symptoms. The evidence on the quality of life associated with screen-detected versus symptomatic breast cancer is sparse. This study aimed to compare quality of life among Norwegian women with symptomatic, screen-detected and interval breast cancer, and women without breast cancer ...
    • Perceived study-induced influence on the control group in a randomized controlled trial evaluating a complex intervention to promote psychosocial well-being after stroke: a process evaluation 

      Mangset, Margrete; Kitzmüller, Gabriele; Evju, Anne Svelstad; Angel, Sanne; Aadal, Lena; Martinsen, Randi Elisabeth; Bronken, Berit Arnesveen; Bragstad, Line Kildal; Hjelle, Ellen Gabrielsen; Sveen, Unni; Kirkevold, Marit; Kvigne, Kari J. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-27)
      Background A commonly applied control condition in trials evaluating complex interventions in rehabilitation research is “usual care.” The main challenge is to ensure that the control group receives genuine usual care as delivered in everyday clinical practice. The assessment interviews and dialogues with the data collectors may influence the control group participants’ reflections on their condition ...
    • Hvordan ivaretas samspillsveiledning til foreldre i norske nyfødtintensivenheter? 

      Landsem, Inger Pauline; Vederhus, Bente Johanne; Hagen, Inger Hilde; Wang, Catharina Elisabeth Arfwedson; Øberg, Gunn Kristin; Handegård, Bjørn Helge (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-21)
      Bakgrunn: Nasjonale retningslinjer anbefaler at foreldre til prematurt fødte barn tilbys kunnskapsbasert samspillsveiledning mens barnet er innlagt på sykehus. Forskning viser at foreldreveiledningsprogrammet «Mother-Infant Transaction Program» (MITP-m) kan fremme vedvarende god utvikling og tilpasning i familier med prematurt fødte barn.<p> <p>Hensikt: Denne studien undersøker i hvilken grad ...
    • Conditions and strategies to meet the challenges imposed by the COVID-19-related visiting restrictions in the ICU: a Scandinavian cross-sectional study 

      Jensen, Hanne Irene; Ågård, Anne Sophie; Åkerman, Eva; Lind, Ranveig; Alfheim, Hanne Birgit; Fridh, Isabell (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-26)
      Objectives - To examine conditions and strategies to meet the challenges imposed by the coronavirus disease 2019 (COVID-19)-related visiting restrictions in Scandinavian intensive care units.<p> <p>Research methodology/design - A cross-sectional survey.<p> <p>Setting - Adult intensive care units in Denmark, Norway and Sweden.<p> <p>Main outcome measures - Likert scale responses and free-text ...
    • Older Adults Living in Sheltered Housing’s Experiences of Involvement in Pro Re Nata Decisions. A Narrative Positioning Analysis 

      Nilsen, Marianne Kollerøs; Blix, Bodil Hansen; Sletvold, Hege; Olsen, Rose Mari (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-22)
      Decisions regarding pro re nata medications might be challenging due to the complex nature of the practice. The aim of this study was to expand our understanding of the experiences of older people living in sheltered housings with regard to shared decision-making concerning pro re nata medications. In this study, we conducted in-depth interviews with residents living in Norwegian sheltered housings. ...
    • From volunteer work to informal care by stealth: a ‘new voluntarism’ in social democratic health and welfare services for older adults 

      Ågotnes, Gudmund; Moholt, Jill-Marit; Blix, Bodil Hansen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-09)
      In the context of current and expected demographic changes, the issues of which services the welfare state should offer and, ultimately, the very function of the welfare state are currently debated in Norway. The political discourse on health and care services for older adults has morphed into an accepted reality in which the system must be altered, prompting policy makers and stakeholders to find ...
    • Education on childrens complex care needs in general nursing curricula in Europe: An inductive content analysis 

      Clancy, Anne; Olaso, Elena Montanana; Larkin, Philip; Brenner, Maria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-03-19)
      Nursing programmes must prepare children's nurses to respond effectively to the health needs of children and young people. The aim of this study was to examine general nursing curricula for child-related content. A non-experimental descriptive study design was used. Curricular plans from 18 countries where general nursing education was the only requirement to care for children with complex care needs ...
    • Trygg kirurgi - oppdekking og organisering av instrumentbord til operasjon: en scoping review 

      Igesund, Unni; Overvåg, Grete; Rasmussen, Guri (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-08)
      Bakgrunn: Oppdekking og organisering av instrumentbord er en kompleks arbeidsprosess som krever et bredt kunnskapsgrunnlag. Når kunnskapsbaserte anbefalinger tas i bruk, øker sikkerheten i operasjonsrommet. Hensikt: Studiens hensikt var å styrke utøvernes beslutningsgrunnlag. Det gjøres ved å samle, strukturere, oppsummere og presentere kunnskapsbaserte anbefalinger. <p> <p>Metode: Vi utførte en ...