Show simple item record

dc.contributor.authorKjølaas, Jorun Høier
dc.date.accessioned2009-12-10T07:44:27Z
dc.date.available2009-12-10T07:44:27Z
dc.date.issued2005
dc.description.abstractI artikkelen rettes oppmerksomheten mot tospråklige elevers forståelse av fagtekster. Elevene får sin opplæring på minoritetsspråket, men bor i områder dominert av majoritetsspråket. Urfolksperspektivet representerer noen spesielle utfordringer som berøres i artikkelen. I artikkelen fokuseres det både på forholdet mellom muntlig og skriftlig språk og forholdet mellom elevenes to språk. Det gjøres en sammenligning av elevenes leseforståelse på sine respektive språk. Standardisert undersøkelsesmateriell er ikke tilgjengelig. Ut fra de kriteriene som er brukt for leseforståelse, viste 3 av informantene ”god” leseforståelse på begge språk, 6 hadde store forskjeller mellom språkene og 3 hadde ”dårlig” leseforståelse uavhengig av hvilket språk tekstene var skrevet på. Forskjellene i ord- og begrepsforståelse var betydelige for de fleste av informantene.en
dc.format.extent365902 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.isbn978-82-7389-082-5
dc.identifier.issn0809-8360
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/2288
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2038
dc.language.isonoben
dc.publisherEureka Forlagen
dc.relation.ispartofseriesSmåtrykk Eureka 5, 2005en
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en
dc.titleTospråklige elevers skolespråk : en undersøkelse av tospråklige elever på mellomtrinnet og deres forståelse av fagteksteren
dc.typeResearch reporten
dc.typeForskningsrapporten


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record