Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStien, Kirsten Elisabeth
dc.contributor.authorJohansen, Marthe Heggeli
dc.contributor.authorThomassen, Lotte
dc.date.accessioned2021-11-05T13:59:56Z
dc.date.available2021-11-05T13:59:56Z
dc.date.issued2021-05-18
dc.description.abstractMed vår forskning ønsker vi å besvare to forskningsspørsmål knyttet til Altas valg av framtidig skolestruktur. Besvarelsen av våre to spørsmål tar sikte på å belyse hvordan valg av skolestruktur kan påvirke muligheten for å rekruttere lærere som ivaretar nye og økte kompetansekrav, og slik sikre skolens nåværende- og framtidige fagmiljø. Det andre forskningsspørsmålet skal gi svar på i hvilken grad skolestruktur kan innvirke på muligheten for gjensidig bruk av nærmiljøet mellom skole og lokalsamfunn. Forskningsstudien har et utgangspunkt i kvalitativ metode. Studien vår er en kasusstudie med en fenomenologisk tilnærming. Empirien har vi innhentet ved å gjennomføre semistrukturerte intervjuer med personer som har sitt daglige virke i Alta-skolen, samt en skolepolitiker. Datamateriale som er hentet inn utgjør grunnlaget for analysearbeidet vårt. De funn vi har gjort viser en sammenheng mellom valg av struktur og skoleeiers mulighet til å sikre fagmiljø som ivaretar nye krav fra sentrale myndigheter. De lokale intervjuene gir en oppfatning av at nærskolen, slik den er definert lokalt i Alta, ikke er en forutsetning for at skolen skal få en nærmiljøgevinst, og at de positive sidene med nærhet til lokalsamfunnet ikke vil forsvinne med en mer sentralisert skole.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22939
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901F
dc.subjectProfesjonsfagen_US
dc.subjectSkolestrukturen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.titleSkolestruktur i Alta kommuneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)