Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHetland, Audun
dc.contributor.advisorPfuhl, Gerit
dc.contributor.authorAndersen, Mitra Hofgaard
dc.contributor.authorBjerkan, Stine Angelica
dc.contributor.authorJenssen, Jan Petter
dc.date.accessioned2021-12-17T08:10:21Z
dc.date.available2021-12-17T08:10:21Z
dc.date.issued2020-12-15
dc.description.abstractDet sies at vi best lærer av våre feil. Hvis man ved høyrisikoaktiviteter som skikjøring i skredterreng lærer best ved å faktisk oppleve en ulykke vil det kunne få alvorlige konsekvenser. Likevel viste studie til Mannberg, Hetland og Pfuhl (2020) at 38% av de som har opplevd snøskredulykke blir tatt gjentatte ganger. Hva lærer vi etter en snøskredulykke? Denne studien hadde fire forskningsspørsmål: 1) vil det å bli påmint din snøskredulykke endre din risikovurdering? 2) har erfaring med snøskred gjort deg mer forsiktig? 3) kan det å forestille seg å ha opplevd en snøskredulykke føre til lignende holdninger som de som har opplevd det? og 4) er alvorlighetsgraden av en snøskredulykke relatert til sensasjonssøking? Et spørreskjema ble utarbeidet der deltakere (N = 401) med og uten snøskrederfaring fikk bedømme ulike snøskred-scenarioer på to tidspunkter (før og etter påminnelse av egen snøskredulykke). Deltakerne ble også spurt hvordan ulykken har påvirket dem, og for de uten snøskrederfaring å forestille seg konsekvensene av å ha blitt utsatt. Hypotesen vår var at deltakerne med snøskrederfaring ville endre risikovurdering/atferd til å bli mer forsiktig. Funnene viste at alle gruppene vurderte scenarioene som mindre farlig etter påminnelse. I tillegg anga deltakerne som ikke hadde opplevd en snøskredulykke å bli mer forsiktige etter en ulykke.  en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/23427
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901
dc.subjectsnøskreden_US
dc.subjectlæringen_US
dc.subjectkontrafaktisk tenkningen_US
dc.subjectrisikotilbøyeligheten_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.titleLæring av erfaring med snøskredulykkeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)