Show simple item record

dc.contributor.advisorSollid, Henning
dc.contributor.advisorSolstad, Elsa
dc.contributor.authorRakoczy, Emil
dc.date.accessioned2022-01-12T06:31:38Z
dc.date.available2022-01-12T06:31:38Z
dc.date.issued2021-12-09en
dc.description.abstractFormålet er å undersøke sammenhengen mellom toppledelsens involvering i kvalitetsstyring og læring i organisasjonen hos sykehuset Innlandet, med fokus på i hvilken grad topp-ledelsen må involvere seg. Oppgaven benytter en kvalitativ tilnærming under rammeverket til Malmi og Brown (Malmi & Brown, 2008). Det gjennomføres kvalitative intervjuer med ledelsen i organisasjonen på flere nivåer. Studien identifiserer stor grad av læring og involvering fra topp-ledelsen. Forskingens identifisering av topp-ledelsens involvering som en kritisk suksessfaktor for en vellykket implementering av kvalitetsstyring styrkes. Undersøkelsen er et casestudie og kan som sådan ikke alene etablere en årsakssammenheng mellom topp-ledelsens involvering og kvalitetssystemets «godhet», men som et casestudie så kan den være med å bekrefte tidligere forskning. Studiens praktiske implikasjoner er at Topp-ledelsen bør være bevist på sin avgjørende rolle i implementeringen av kvalitetsstyring. Studiens verdi er at Topp-ledelsens involvering er identifisert som en av de viktigste suksessfaktorene for implementasjon av kvalitetsstyring. Studien er med på å bekrefte tidligere forskning og kan ses på som et bidrag i utviklingen av kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten. Nøkkelord i studien: TQM, TKL, kvalitetsstyring, kvalitetsledelse, organisatorisk læring, dobbeltkrets læring, opp-ledelsens involvering.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/23666
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleTopp-ledelsens involvering og læring i organisasjonenen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)