Show simple item record

dc.contributor.advisorHanssen, Natallia, B.
dc.contributor.authorFirsova, Svetlana
dc.date.accessioned2022-01-14T09:33:19Z
dc.date.available2022-01-14T09:33:19Z
dc.date.issued2021-10-29
dc.description.abstractI denne studien har jeg fordypet meg i fenomenet vokabularutvikling og forsøkte å besvare problemstillingen «Hva kjennetegner vokabularutvikling for ungdom med DS på videregående trinn?». Dette er en kvalitativ studie der jeg plasserer meg i konstruktivistisk fortolkende paradigme og har valgt hermeneutisk-fenomenologisk vitenskapsteoretisk tilnærming. I datainnsamlingsprosessen har jeg gjennomført semistrukturert forskningsintervju med 3 strategisk utvalgte spesialpedagoger (heretter referert til som «informatenter»). Jeg har benyttet systematisk tekstkondensering som metode for dataanalyse. I denne studien finner jeg at informantene besitter en forståelse av vokabularutvikling som forutsetter at elevenes tilegnelse av morfologi og syntaks skjer implisitt når informantene fokuserer på ordets semantisk innhold i vokabularutvikling. Jeg trekker inn psykolingvistiske teorier i drøftingen og konkluderer med at elever med DS har behov for systematisk fokus på morfologi og syntaks ettersom denne gruppen har utfordringer med arbeidsminnekapasitet og uten en slik systematisk innsats vil ikke vokabularet utvikles tilstrekkelig hos eleven. Imidlertid er det krevende å få til systematisk arbeid med vokabularutvikling gitt skolenes nåværende organisering. Videre finner jeg at informantene i studien tar rollen sin som miljøfaktor rundt eleven på alvor og i tråd med sosiokulturell teori. Informantene etterlever Opplæringsloven og streber etter å tilrettelegge spesialundervisning etter elevens forutsetninger. Imidlertid fokuserer informantene i stor grad på å opprettholde elevenes motivasjon og mestring i undervisningen og i mindre grad på å legge til rette for utvikling i elevenes nærmeste utviklingssone. Det konkluderes med forsiktighet at stillas rundt eleven bygges for nært og at lærere lykkes ikke å aktivere elevenes nærmeste utviklingssone når de arbeider med vokabularutvikling. Tilslutt finner denne studien at informantene besitter noe lave forventninger til denne gruppe elever som kan true relasjonell forståelse av utviklingshemning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/23687
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleLærerens oppfatninger om vokabularutvikling for elever med Down syndrom på videregående trinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)