ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord - psykisk helse og barnevern (RKBU Nord)
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord)
  • View Item
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord - psykisk helse og barnevern (RKBU Nord)
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Respekt (2. utg.)

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/23962
Thumbnail
View/Open
article.pdf (795.4Kb)
Published version (PDF)
Date
2021-09-23
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Stormark, Kjell Morten; Mørch, Willy-Tore; Martinussen, Monica
Abstract
Respektprogrammet er et skoleomfattende utviklingsprogram for å forebygge og redusere problematferd hos elever. Programmet beskriver hvordan en skole gjennom en innovasjonsprosess blant skolens ansatte kan utvikle og implementere tiltak basert på programmets fire prinsipp; myndig klasseledelse, at tiltakene gjennomsyrer alle deler av skolens virksomhet (bredde), at de ulike tiltakene samsvarer (konsistens) og at arbeidet følges opp (kontinuitet). Programmet retter seg mot alle skoler, og ble utviklet ved Senter for atferdsforskning (SAF, fra 2013 del av Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning; Læringsmiljøsenteret) ved Universitetet i Stavanger, som et bidrag til EU programmet Connect 2001. Respekt implementeres for tiden ikke aktivt. Videre utvikling og tilrettelegging av programmet avhenger av myndighetenes prioriteringer. METODE Litteratursøk i Mbase, Medline, Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS, SweMed ble supplert med fullstendig litteraturliste fra tiltakseier. Totalt syv artikler ble funnet å være relevante, hvorav tre evaluerer effekten av tiltaket basert på resultatene fra to longitudinelle kohort-studier. RESULTATER Respekt er et godt beskrevet tiltak med en god teoretisk begrunnelse og en systematisk implementeringsstrategi. Den forskningsmetodiske kvaliteten på de to effektstudiene er bra, og det ble funnet små til middels store effekter på sentrale utfallsmål basert på svar fra elever og lærere. KONKLUSJON Tiltaket klassifiseres på evidensnivå 4 – Tiltak med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.
Description
Source at https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/respekt-2-utg/.
Publisher
Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Nord)
Citation
Stormark KM, Mørch W, Martinussen M. Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Respekt (2. utg.). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge. 2021;13(2):1-21
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord) [311]
Copyright 2021 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)