Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Respekt (2. utg.)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/23962Dato
2021-09-23Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Respektprogrammet er et skoleomfattende utviklingsprogram for å forebygge og redusere problematferd hos elever. Programmet beskriver hvordan en skole gjennom en innovasjonsprosess blant skolens ansatte kan utvikle og implementere tiltak basert på programmets fire prinsipp; myndig klasseledelse, at tiltakene gjennomsyrer alle deler av skolens virksomhet (bredde), at de ulike tiltakene samsvarer (konsistens) og at arbeidet følges opp (kontinuitet). Programmet retter seg mot alle skoler, og ble utviklet ved Senter for atferdsforskning (SAF, fra 2013 del av Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning; Læringsmiljøsenteret) ved Universitetet i Stavanger, som et bidrag til EU programmet Connect 2001. Respekt implementeres for tiden ikke aktivt. Videre utvikling og tilrettelegging av programmet avhenger av myndighetenes prioriteringer.
METODE
Litteratursøk i Mbase, Medline, Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS, SweMed ble supplert med fullstendig litteraturliste fra tiltakseier. Totalt syv artikler ble funnet å være relevante, hvorav tre evaluerer effekten av tiltaket basert på resultatene fra to longitudinelle kohort-studier.
RESULTATER
Respekt er et godt beskrevet tiltak med en god teoretisk begrunnelse og en systematisk implementeringsstrategi. Den forskningsmetodiske kvaliteten på de to effektstudiene er bra, og det ble funnet små til middels store effekter på sentrale utfallsmål basert på svar fra elever og lærere.
KONKLUSJON
Tiltaket klassifiseres på evidensnivå 4 – Tiltak med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.
Beskrivelse
Forlag
Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Nord)Sitering
Stormark KM, Mørch W, Martinussen M. Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Respekt (2. utg.). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge. 2021;13(2):1-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)