Show simple item record

dc.contributor.authorMoe, Harald Eivind
dc.date.accessioned2022-02-17T08:11:22Z
dc.date.available2022-02-17T08:11:22Z
dc.date.issued2021-12-29
dc.description.abstractI dag bestemmer den enkelte kommune hvordan spesialrom skal utformes ut fra gjeldende læreplan for grunnskolen og innenfor rammene av opplæringsloven, plan og bygningsloven samt byggetekniske for­skrifter. Før 1983 fantes det imidlertid nasjonale retningslinjer for utforming av spesialrom i den nor­ske grunn­skolen. Jeg har anvendt kritisk diskursanalyse og analysert slike retningslinjer fra 1889 til 1992. Ret­ningslinjene i denne perioden skifter fra beordringer om spesialrom for læring av spesifikke hånd­verk (1889–1960) til beordringer som ideologisk understøtter rom for fri utfoldelse av formings-akt­iviteter og selvutvikling (1960–1992). De analyserte tekstene før 1960 inneholder ikke forskningsbaserte begrunnelser for hvordan spesialrom skal eller bør være, beordringene synes heller å lene seg på tradi­sjon og erfaring. Etter 1960 begrunnes beordringene først og fremst ut fra teori; nye ideer og tanker om fag­et Forming. Dette skiftet har også økonomiske motiver.en_US
dc.identifier.citationMoe. Spesialrom for Kunst og håndverk i grunnskolen – analyse av retningslinjer 1889–1992. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2021;14(1):1-29en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1977043
dc.identifier.doi10.7577/formakademisk.4026
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/24076
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.relation.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social sciences: 200::Education: 280en_US
dc.subjectKunst og håndverk som undervisingsfag / Teaching in arten_US
dc.titleSpesialrom for Kunst og håndverk i grunnskolen – analyse av retningslinjer 1889–1992en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record