The effect of formal education on implicit social evaluation of immigrants
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/2422Dato
2009-05-04Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Sømhovd, Mikael JuliusSammendrag
En negativ korrelasjon mellom nivå av formell utdannelse og fordomsfulle holdninger til innvandrere med annen etnisk opprinnelse, en utdanningseffekt, har blitt vist i en rekke rapporter. Hypotesen om at en slik korelasjon er resultat av sosial ønskelige responser og demand characteristics har tidligere blitt testet ved hjelp av forskjellige metoder for å omgå sosial ønskelighet. Denne tesen er imidlertid underbygget av konseptet implisitte holdninger. To studier er rapportert: Studie 1 (N = 34) sidestiller holdninger hos en lavt utdannet gruppe av etnisk norske byggningsarbeidere med en høyere utdannet gruppe av etnisk norske studenter, over Bachelorgrads nivå. Begge gruppene blir målt med både eksplisitte og implisitte metoder (spørreskjema versus IAT [responslatens analyser]). Studie 1 replikerer utdanningseffekten i de eksplisitte målingene, men ikke i de implisitte ved et alfanivå på .05. Altså predikerer utdanningsnivå eksplisitte holdninger mot innvadrerere, men ikke implisitte. Et Studie 2 ble også utført. Studie 2 undersøker et sekundært datasett bestående av et internett innsamlet metariale (N = 11.134). Studie 2 rapporterer grafisk, ved deskriptiv statistikk og effekstørrelser (R2). Studie 2 støtter det statistiske fraværet av en utdanningseffekt i implisitte målinger. Altså antyder og diskuterer den foreliggende tesen at effekten av formell utdanning på etniske fordommer forsvinner når en måler med implisitte metoder. Summary
A negative correlation between level of formal education and prejudiced ethnic attitudes, the education effect, has been reported in various research reports. Speculations has been made on the causes. The hypothesis that such correlation is due to social desirability or demand characteristics has previously been tested, facilitated by various methods of circumventing such issues. The present thesis is facilitated by the concept of implicit attitudes. Two studies are reported: Study 1 (N = 34) juxtaposes a low education group of ethnic Norwegian construction workers to a high education group of ethnic Norwegian graduate students, on measures of both explicit and implicit attitudes. Study 1 replicates the education effect in explicit measures, whereas not in implicit at an alphalevel of .05, i.e. education level predicts explicit attitudes towards immigrants, whereas not implicit attitudes. A Study 2 where conducted, by examining a secondary internet collected dataset (N = 11.134). Study 2 reports graphiccs, descriptive and effect sizes (R2) that suggest supportive evidence for the statistical lack of education effect in implicit measures from Study 1. Hence, the present studies suggest that the effect of formal education on ethnic prejudice vanishes measured within the implicit attitude framework.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2009 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: