Show simple item record

dc.contributor.authorKillie, Kristin
dc.date.accessioned2022-03-14T11:57:10Z
dc.date.available2022-03-14T11:57:10Z
dc.date.issued2021-07
dc.description.abstractArtikkelen diskuterer tilegnelsen av samsvarsbøyning (mellom subjekt og verbal) ved be i engelsk blant 12–13- og 15–16-åringer med norsk språkbakgrunn. Det legges fram data fra the Corpus of Young Learner Language som tyder på at en del 12–13-åringer overgeneraliserer formen are i presens, mens innlærere fra begge aldersgrupper overgeneraliserer was i preteritum. Mens overgeneraliseringa av are trolig skyldes fonetisk og grafemisk likhet med den norske formen er, kan overeneraliseringa av was skyldes denne formens høye frekvens. Det argumenteres også for at drilling, frekvens i input og output og ‘chunk-læring’ påvirker tilegnelsen av be-formene. Dataene støtter idéen om at tilegnelsen av be-paradigmet, og av samsvarsbøyning generelt, er en langsom prosess (Serratrice 2001) som utgjør en ‘flaskehals’ innen språktilegnelse (Slabakova 2019).en_US
dc.identifier.citationKillie. ‘I are in New York’: Om tilegnelsen av samsvarsbøyning i engelsk blant innlærere med norskspråklig bakgrunn. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. 2021;39(1):123-147en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2007258
dc.identifier.issn0800-3076
dc.identifier.issn2387-6719
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/24399
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNovus forlagen_US
dc.relation.journalNLT - Norsk lingvistisk tidsskrift
dc.relation.urihttp://ojs.novus.no/index.php/NLT/article/view/1970
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.title‘I are in New York’: Om tilegnelsen av samsvarsbøyning i engelsk blant innlærere med norskspråklig bakgrunnen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record