Show simple item record

dc.contributor.authorAntonsen, Yngve
dc.contributor.authorThunberg, Odd Arne
dc.contributor.authorAndreassen, Svein-Erik
dc.date.accessioned2022-03-30T12:09:08Z
dc.date.available2022-03-30T12:09:08Z
dc.date.issued2022-02-15
dc.description.abstractDen nye norske femårige grunnskolelærerutdanningen har som mål at studentene skal utvikle sin FoU-kompetanse. I artikkelen undersøker vi hvordan aksjonslæring i FoU-oppgaven kan bidra til lærerstudenters kompetanse i utviklingsarbeid. Vi har induktivt og deretter deduktivt analysert 51 kvalitative semistrukturerte intervjuer med lærerstudenter som har gjennomført aksjonslæring som en del av FoU-oppgaven på det tredje året av en femårig integrert masterutdanning. Vi har komplementert datamaterialet ved å analysere fire av studentenes FoU-oppgaver. Det teoretiske begrepsapparatet for den deduktive analysen er Dales (1989) kompetanseområde K3, som dreier seg om læreres kompetanse i utviklingsarbeid. Til K3 knytter Dale tre kjennetegn: konstruksjon av hverdagsteori, forskningsavstand til egen praksis og kritisk drøfting i førsteperson. Studien viser at aksjonslæring i FoU-oppgaven bidro til å gi lærerstudentene kompetanse, som de anvendte til å reflektere over og forbedre sin egen praksis, i tråd med Dales tre kjennetegn på K3-området. Studien viser imidlertid også at utdanningsinstitusjonen sendte studenter ut i praksis uten å ha forberedt praksislærerne på aksjonslæring og etablering av et lærende partnerskap.en_US
dc.identifier.citationAntonsen yan, Thunberg oa, Andreassen S. Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven . Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2022;16(1):1-21en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1981949
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/up.v16.3279
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/24654
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNordic Open Access Scholarly Publishingen_US
dc.relation.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksis
dc.relation.projectIDNorges forskningsråd: 287859en_US
dc.relation.urihttps://doi.org/10.23865/up.v16.3279
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)en_US
dc.titleAksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgavenen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record