Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTøllefsen, Inga Bårdsen
dc.date.accessioned2022-04-21T13:03:30Z
dc.date.available2022-04-21T13:03:30Z
dc.date.issued2015
dc.description.abstractOndskap, lidelse og det Â"uønskedeÂ" kan i nyreligiøsiteten fortolkes på flere måter. Denne artikkelen beskriver to nivåer av ondskap og lidelse, et ytre og et indre nivå, hvor det ytre i hovedsak omhandler estetisering av ondskap og populærkulturell ondskapsfascinasjon, i relasjon til Christopher Partridges (2004 og 2005) occulture-begrep. Det indre nivået som behandles i artikkelens andre del handler ikke så mye om det onde som om det vonde - ofte i form av lidelse. Lidelsen kan overvinnes ved positiv tenkning, gjennom ritualer, meditasjoner, terapier og teknikker finner aktører i nyreligiøsiteten en fungerende måte å minimalisere meningsløs smerte. Artikkelen tar opp begreper som holisme, positiv tenkning, karma og pedagogikk, og påpeker at lidelsen kan gis mening nettopp ved å fortolkes som en karmatisk læringsprosess.en_US
dc.descriptionSource at <a href=http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/699>http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/699</a>.en_US
dc.identifier.citationTøllefsen I. Ondskapens "pedagogikk" i selvets spiritualitet: Nyreligiøse perspektiver på ondskap og lidelse. DIN - Tidsskrift for religion og kultur. 2015(1):37-61en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1286733
dc.identifier.issn1501-9934
dc.identifier.issn2387-6735
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/24847
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Stavangeren_US
dc.relation.journalDIN - Tidsskrift for religion og kultur
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)en_US
dc.titleOndskapens "pedagogikk" i selvets spiritualitet: Nyreligiøse perspektiver på ondskap og lidelseen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel