Show simple item record

dc.contributor.advisorNergård Nilssen, Trude
dc.contributor.authorHofsøy, Kristin
dc.date.accessioned2022-05-18T09:39:47Z
dc.date.available2022-05-18T09:39:47Z
dc.date.issued2021-05-13en
dc.description.abstractBakgrunn og formål Med bakgrunn i debatten om spesialundervisning knyttet opp mot Barneombudets rapport fra 2017, og Ekspertutvalgets rapport fra 2018 har jeg ønsket å gjennomføre en egen studie for å undersøke hvordan spesialundervisning oppleves. Elevene i studien er alle diagnostisert med dysleksi, er elev på mellomtrinnet og de har enkeltvedtak og dermed spesialundervisning. Fokuset i studien har vært på elevenes opplevelse av den støtten og hjelpa som elevene får i spesialundervisninga. Undersøkelsen er knyttet til elevenes, foreldrenes og lærerens opplevelse knyttet til følgende fem aspekt: opplevelsen av aksept, positiv relasjon, mestring og mestringsforventning, medvirkning og samarbeid, og faglig kvalitet. Metode Jeg har gjennomført innsamling av data gjennom tre ulike spørreskjema til de tre deltakergruppene; elevene, foreldre og lærere. Selv om problemstillinga er kvalitativ, har jeg valgt en pragmatisk tilnærming. Innenfor kvalitativ forskning har undersøkersøkt fenomenet ved å spørre elever, foreldre og lærere i spørsmål med fritekstsvar. Det kvantitative aspektet ligger i spørsmål med faste svaralternativer. Datainnsamling fra de tre ulike deltakergruppene med ulikt ståsted kan gi mulighet for å få fram nyanser i beskrivelse av opplevelsen av spesialundervisning Resultat Bildet som kommer fram i studien viser en rekke positive trekk ved deltakernes opplevelse av spesialundervisningen. Spesialundervisninga foregår i all hovedsak i smågrupper. Funnene i studien viser at det store flertall av elevene denne spesialundervisninga som god og støttende, og elevene gir uttrykk for at de trives. Foreldrene støtter i all hovedsak disse positive trekkene av elevens opplevelse av spesialundervisninga Det er svært få lærere som deltok i studien, men alle lærerne opplever at de har en god relasjon til sine elever, og er dessuten opptatt av å samarbeide med foreldrene om tiltakene. Et lite mindretall av elever og enkelte foreldre har negative opplevelser. Noen elever opplever seg ikke inkludert og akseptert i skolehverdagen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25153
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleOpplevelse av spesialundervisning: «Hvordan opplever elever på mellomtrinnet med dysleksi den oppfølgingen de får etter utredning og enkeltvedtak, og hvordan opplever foreldrene og lærerne deres denne oppfølgingen?»en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)