Opplevelse av spesialundervisning: «Hvordan opplever elever på mellomtrinnet med dysleksi den oppfølgingen de får etter utredning og enkeltvedtak, og hvordan opplever foreldrene og lærerne deres denne oppfølgingen?»
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/25153Date
2021-05-13Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Hofsøy, KristinAbstract
Bakgrunn og formål
Med bakgrunn i debatten om spesialundervisning knyttet opp mot Barneombudets rapport fra 2017, og Ekspertutvalgets rapport fra 2018 har jeg ønsket å gjennomføre en egen studie for å undersøke hvordan spesialundervisning oppleves. Elevene i studien er alle diagnostisert med dysleksi, er elev på mellomtrinnet og de har enkeltvedtak og dermed spesialundervisning. Fokuset i studien har vært på elevenes opplevelse av den støtten og hjelpa som elevene får i spesialundervisninga. Undersøkelsen er knyttet til elevenes, foreldrenes og lærerens opplevelse knyttet til følgende fem aspekt: opplevelsen av aksept, positiv relasjon, mestring og mestringsforventning, medvirkning og samarbeid, og faglig kvalitet.
Metode
Jeg har gjennomført innsamling av data gjennom tre ulike spørreskjema til de tre deltakergruppene; elevene, foreldre og lærere. Selv om problemstillinga er kvalitativ, har jeg valgt en pragmatisk tilnærming. Innenfor kvalitativ forskning har undersøkersøkt fenomenet ved å spørre elever, foreldre og lærere i spørsmål med fritekstsvar. Det kvantitative aspektet ligger i spørsmål med faste svaralternativer. Datainnsamling fra de tre ulike deltakergruppene med ulikt ståsted kan gi mulighet for å få fram nyanser i beskrivelse av opplevelsen av spesialundervisning
Resultat
Bildet som kommer fram i studien viser en rekke positive trekk ved deltakernes opplevelse av spesialundervisningen. Spesialundervisninga foregår i all hovedsak i smågrupper. Funnene i studien viser at det store flertall av elevene denne spesialundervisninga som god og støttende, og elevene gir uttrykk for at de trives. Foreldrene støtter i all hovedsak disse positive trekkene av elevens opplevelse av spesialundervisninga Det er svært få lærere som deltok i studien, men alle lærerne opplever at de har en god relasjon til sine elever, og er dessuten opptatt av å samarbeide med foreldrene om tiltakene. Et lite mindretall av elever og enkelte foreldre har negative opplevelser. Noen elever opplever seg ikke inkludert og akseptert i skolehverdagen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: