dc.contributor.advisor | Ruiz Pareja, Raquel | |
dc.contributor.author | Grøneng, Silje Marie | |
dc.date.accessioned | 2022-06-10T08:42:00Z | |
dc.date.available | 2022-06-10T08:42:00Z | |
dc.date.issued | 2022-05-29 | |
dc.description.abstract | <p>Spansk har blitt et populært valgfag i norsk skole. Eksamensresultater tyder likevel på at flere elever ikke oppnår kompetansemålene for opplæringen, samtidig som undersøkelser har vist at spanskelevene er de som er minst motiverte i arbeidet med målspråket. Grunnene til dette kan være flere. Min hypotese er at kjennskap til spansk ordstilling og informasjonsstruktur kan fungere som en læringsstrategi i elevenes arbeid med målspråket, samtidig som en introduksjon til temaet vil kunne bedre kvaliteten på interaksjonen og kommunikasjonen til elevene. Problemstillingen er som følger: Hvorfor, hvordan og når lære norske elever om spansk ordstilling og informasjonsstruktur?
<p>Målet med oppgaven er å utvikle oppgaver og aktiviteter, lærerveiledninger og fasiter til arbeidet med temaet innenfor norsk klasseromsundervisning. Fordi temaet aldri før har blitt undersøkt innen norsk kontekst brukes det en komparativ-konstrativ metode for å analysere likheter og forskjeller mellom elevenes morsmål (norsk) og målspråk (spansk). Fordi engelsk er det offisielle andrespråket i norsk utdanningskontekst undersøkes også likheter og forskjeller mellom det engelske og spanske språket. Med utgangspunkt i didaktisk teori om språklæring, samt resultater fra den komparativ-konstrative analysen utvikles det til slutt oppgaver og aktiviteter for å bøte på de forutsatte vanskene norske elever kan ha i arbeidet med spansk ordstilling og informasjonsstruktur. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25433 | |
dc.language.iso | spa | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SPA-3982 | |
dc.subject | 026 | en_US |
dc.subject | fremmedspråksdidaktikk | en_US |
dc.subject | segundas lenguas | en_US |
dc.subject | las funciones informativas | en_US |
dc.subject | informasjonsstruktur | en_US |
dc.subject | informative functions | en_US |
dc.subject | orden de palabras | en_US |
dc.subject | spansk grammatikk | en_US |
dc.subject | norsk grammatikk | en_US |
dc.subject | metakognisjon | en_US |
dc.subject | mellomspråk | en_US |
dc.subject | interlanguage | en_US |
dc.title | Las funciones informativas – ¿Para qué, cómo y cuándo enseñar a los alumnos noruegos sobre el orden de palabras y las funciones informativas en español? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |