Rom for læring: En spørreundersøkelse om fysiske omgivelser, undervisningsform og studenters læring i høyere utdanning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25498Dato
2021-12-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Hallaren, Torfinn IsholSammendrag
Studentaktiv læring er en politisk føring, og det er et behov for tilpasning av eksisterende læringsareal, samt styrende pedagogiske prinsipper for utvikling av fremtidens design og arkitektur i høyere utdanning. Denne oppgaven undersøkte samsvaret mellom studenters opplevelse av undervisning i formelle læringsareal, deres muligheter og bruk, og studentenes rapportering av kognitive læringsutbytter. Dette ble gjort med et eksplorerende design ved bruk av digitale spørreskjema hvor dataene ble analysert med variansanalyse. For å kontekstualisere resultatene ble to læringssyn (et kognitivt og et sosialt) og to syn på rom (som fysiske eller relasjonelle) belyst. Det ble funnet at studenter ser flere muligheter for aktiviteter enn de faktisk opplever, at undervisningen, særlig i auditorier, er relativt lite basert på samspill, og at den undervisningen de opplever kan være med på å hindre læring av høyere kognitiv kompleksitet. Det ble også funnet at alle former for interaksjon mellom underviser og student spiller ulik rolle for læring, men at studentene opplever samspill som hjelpsomt for alle læringsutbytter. Resultatene er en nyttig påminnelse om at vi bør tenke mer på hvilken type læring vi ønsker, hvilken undervisning som bidrar til den og hvordan vi kan skape flere slike læringsopplevelser i auditorier og klasserom i høyere utdanning.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: