Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNilsen, Toril Sørheim
dc.contributor.advisorSundby, Jørgen
dc.contributor.authorHammer, Andrea Ness
dc.contributor.authorHeiret, Idun
dc.date.accessioned2022-06-17T05:37:43Z
dc.date.available2022-06-17T05:37:43Z
dc.date.issued2021-12-14en
dc.description.abstractFormålet med studien var å gjøre en kvalitativ undersøkelse av erfarne hjelperes oppfatning av virksomme faktorer og hindringer i arbeid med unge med problematisk skolefravær. Studien undersøkte også hvordan koronapandemien har påvirket denne gruppen. Utvalget bestod av åtte hjelpere som jobber regelmessig med fraværsproblematikk i første- og andrelinjetjenesten. Datamaterialet ble samlet inn ved hjelp av semistrukturerte, individuelle intervjuer, og datamateriale ble analysert ved hjelp av innholdsanalyse. Resultatene identifiserte virksomme faktorer og hindringer på fire områder; 1) i hjelpesystemet, 2) ved de unge, 3) ved familien og 4) ved skolen. Felles forståelse av den unges problematikk, gode samarbeidsrelasjoner, og en fremoverlent skole var noen av faktorene deltakerne opplevde som virksomt i arbeidet med skolefravær. Psykiske helseplager hos den unge og foreldre, og manglende rutiner for fraværsføring og oppfølging i skolen var noen av hindringene de fortalte om. I tillegg viste resultatene at koronapandemien kan ha bidratt til å øke skolefravær hos unge, og noen kan ha fått det bedre. Dette blant annet på grunn av økt individuell tilrettelegging på skolen under pandemien. Denne studien synliggjør hva som kan være nyttig å fokusere på for å gjøre arbeidet med skolefravær mer effektivt, og hva koronapandemien kan lære oss om hva unge med problematisk skolefravær trenger.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25501
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.titleVirksomme faktorer og hindringer i arbeid med unge med problematisk skolefravær: En kvalitativ studie av hjelperes perspektiven_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)