Skriftlig nettdiskusjon – en ny mulighet for faglig refleksjon
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25702Dato
2012-02-11Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Artikkelen ønsker å vise sykepleierstudenters erfaringer med å ha deltatt i en faglig nettdiskusjon innen temaet ernæring i eldreomsorgen gjennom forskningsspørsmålet: Hva fremmer nettbasert skriftlig, faglig refleksjon hos sykepleierstudenter i en desentralisert sykepleierutdanning? Dette er en kvalitativ undersøkelse med fokusgruppeintervju av to studentgrupper med henholdsvis 5 og 6 personer i hver gruppe. Funnene viser at rammene er viktige for tilgjengelighet av nettdiskusjonen og at verktøyets fleksibilitet blir brukt i tid og rom. Den skriftlige diskusjonen fører til faglig refleksjon og studentene oppdager eget faglig ansvar når nettdiskusjonen har yrkesfaglig relevans og viser veg mot studentenes fremtidige ansvar som sykepleiere. Oppsummering: Bruk av skriftlig nettdiskusjon er et viktig verktøy innenfor e-læring og bør utvikles videre, spesielt til bruk i profesjonsutdanninger der geografiske avstander er en utfordring.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Norbye B, Tøllefsen SA. Skriftlig nettdiskusjon – en ny mulighet for faglig refleksjon. UNIPED. 2012;35(4):14-26Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2012 The Author(s)