Vanskelige følelser i psykomotorisk behandling
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/25734Date
2022-05-05Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Evensen, Jørgen SkarnesAbstract
Sammendrag
Hensikt: Formålet med studiet er å utforske hvilke erfaringer pasienter har om vanskelige følelser som oppstår i psykomotorisk behandling. Med dette menes ikke skjulte følelser som avdekkes i behandling, og som kan bidra til at pasienten lærer om seg selv. Isteden menes vanskelige følelser som oppstår på grunn av behandling, og som kan være en utfordring for videre behandling.
Metode: Dette er ett kvalitativt studie. Tre individuelle semistrukturerte intervjuer ble brukt som metode for datainnsamling. Intervjuene er gjennomført digitalt over «Teams». Vitenskapsteoretisk er studiet forankret i hermeneutikk og fenomenologi. Til analyseprosessen ble tematisk analyse anvendt.
Resultater: Etter analysen ble temaene «skam i behandling» og «ambivalens» stående som de to hovedtemaene. Temaet om skam i behandling har undertemaene: Forventninger, prestasjon, selvets verdi og grenser. Temaet om ambivalens har undertemaene: Autonome reaksjoner – grenser, og forventninger til psykomotorisk fysioterapi.
I temaet om skam i behandling beskrives hvordan informantene opplevde at det å ikke bli møtt med forventninger i psykomotorisk behandling, godt kan føre til usikkerhet. Hvor usikkerheten ble skapt ved at informanten ikke visste hvordan hun skulle prestere for å være en flink pasient. Dette gikk ut over selvets verdi på bakgrunn av at informanten ikke opplevde å være god nok for terapeuten.
I temaet om ambivalens beskrives en motsetning som oppstår på bakgrunn av informantens forventninger til psykomotorisk fysioterapi, sett opp mot hennes egne emosjoner og behov.
Diskusjon: Resultatene drøftes i lys av teori om skam fra blant annet Goffman og Scheff. Videre brukes flere perspektiver på hvordan en kan forstå sykdom, samt teori om psykomotorisk fysioterapi.
Nøkkelord: Psykomotorisk fysioterapi, skam, ambivalens, pasienterfaringer
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: