Show simple item record

dc.contributor.advisorUtne, Alexander
dc.contributor.advisorBrattli, Håvar
dc.contributor.authorLitleskare, Sondre Hovemoen
dc.contributor.authorHagen, Andre Kongsvik
dc.date.accessioned2022-07-14T05:56:29Z
dc.date.available2022-07-14T05:56:29Z
dc.date.issued2022-05-31en
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven har vært å undersøke og avdekke endring i vår kundeatferd som en konsekvens av påvirkning fra Covid-19-pandemien vi har vært gjennom de siste to årene. Mer spesifikt ønsket vi å se på nordmenns kundeatferd innenfor handel av dagligvarer. Ikke bare ønsket vi å avdekke endringer, men vi var interessert i å finne ut om noen av disse endringene virker å være permanente, altså at endringene vil vedvare også etter pandemien, eller om det kun er midlertidige tilpasninger vi har gjort for å imøtekomme nye utfordringer i pandemiens hverdag. Ved å sette opp pandemien som den primære påvirkende faktor til endret kundeatferd, resonnerte vi oss videre tre underliggende variabler. Disse var nedstenging, smittefrykt og økonomi, og alle disse måtte undersøkes separat for sin påvirkningskraft på våre handlevaner. Metodemessig samlet vi inn våre primære data gjennom en spørreundersøkelse, og tolket og sammenlignet våre funn med annen relevant forskning og publikasjoner gjort under pandemien. Spørsmålene ble utarbeidet for å svare direkte på en rekke hypoteser vi satt opp. Ved å undersøke hvorvidt disse hypotesene stemte, ønsket vi å avdekke den individuelle påvirkningskraften til de overnevnte underliggende variablene Funn i studien indikerer at vår kundeatferd har opplevd en rekke endringer som følge av pandemien. Som en konsekvens av at samfunnet stengte ned og man ble oppfordret til mindre nærhet til andre mennesker, har vi sett en markant økning i netthandel. Når det gjelder dagligvarehandel, så har mange testet ut alternative måter å få tak i matvarer på. Det har vært en økning i tilbud fra butikkjeder som tilbyr hjemlevering av dagligvarer, og disse har merket en markant oppgang i omsetning gjennom pandemien. Flere har også testet ut hjemlevering av matkasser med ferdig planlagte middager. Av de mest markante funnene våre, finner vi også at mange tar til seg prinsippet om ukeshandling og virker å finne mange fordeler med dette, både logistisk og økonomisk. Man handler dermed for flere dager om gangen, og mindre hyppig enn før. De fleste av våre respondenter virker å ha et ønske om å fortsette med en slik handlemåte, også etter pandemiens slutt. Studien konkluderer dermed med at kunder har vist stor endringsvillighet ved å være åpen for å legge om vaner og rutiner for å skaffe seg dagligvarer gjennom pandemien, selv om ikke alle endringene virker å være like permanente.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25819
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3910
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleEndringer i kundeatferd som følge av Covid-19-pandemienen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)