Pasienterfaringer i primærlegetjenesten før og etter fastlegereformen
Author
Lian, Olaug S.Abstract
Innføring av fastlegeordning 1. juni 2001, problemer med rekruttering av
leger til distriktskommuner og en økende resultat- og brukerorientering i
velferdsstatens tjenestetilbud har aktualisert studier av pasientopplevd kvalitet
og tilgjengelighet i norsk primærlegetjeneste.
- Hvordan har befolkningens og pasientenes opplevelser av kvalitet og tilgjengelighet i primærlegetjenesten endret seg etter innføringen av fastlegeordningen?
- Hvor store er de geografiske forskjellene i pasientopplevd kvalitet, og hvordan har disse utviklet seg etter innføringen av fastlegeordningen?
- • Hvilke pasienter er mest fornøyde, og hvorfor er noen pasienter mer fornøyde enn andre?
- Hva har kontinuitet i lege-pasient relasjonen å si for den pasientopplevde kvaliteten?
- Hva er pasienttilfredshet egentlig et uttrykk for — kvaliteten på tjenestene eller kjennetegn ved pasientene?
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Series
ISM skriftserie Nr. 70, 2003Metadata
Show full item recordCollections
- ISM skriftserie [161]
Copyright 2003 The Author(s)