Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.advisorWang, Oskar Jensen
dc.contributor.authorHenriksen, Preben Bjørkås
dc.date.accessioned2022-08-10T09:47:16Z
dc.date.available2022-08-10T09:47:16Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractI mitt masterprosjekt har jeg studert flyt hos elever som jobber med problemløsningsoppgaver i matematikk. Dette bli gjort innenfor rammene av undervisningsmetoden Thinking Classrooms. Teori og tidligere forskning som ligger til grunn for denne studien er undersøkende matematikk og problemløsning, undervisningsmetoden Thinking Classrooms, flyt og engasjement. For å svare på problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ studie. Metodene jeg har benyttet for å samle inn data er videoobservasjon med GoPro-kamera av elever i gruppearbeid. I analysen har jeg benyttet et analyseverktøy utviklet av Stålesen & Hansen (2021). Her har jeg studert flyt gjennom å se på faglig engasjement gjennom kategorier innen on-task og off-task adferd hos elevene. Funn 1 viste at undervisningsmetoden Thinking Classroom bidro til tidlig faglig engasjement hos syv av åtte grupper. Elementer som tidlig igangsettelse, tilfeldige grupper, vertikale flater og verbal gjennomgang hvor elevene sto oppreist, tilrettela for dette. En annen faktor som kan ha spilt inn på tidlig faglig engasjement er at det var et klart og tydelig mål med oppgaven. Funn 2 viste at en gruppe fikk til å jobbe selv om oppgaven virket for vanskelig. Dette funnet samsvarer ikke med Flytmodellen til Csikszentmihalyi (1990). Gruppen viste utholdenhet, som hindret de i å bikke over til frustrasjon som mest sannsynlig hadde resultert i at de hadde gitt opp. Funn 3 viste til varierende gruppesamarbeid. Jeg valgte å tolke dette som at det var usikkerhet blant elevene om hvilken rolle de skulle ta på seg i gruppearbeidet. Noen grupper fikk til et godt samarbeid, mens andre samarbeidet mindre godt. Jeg så grupperinger innad i gruppene, hvor to jobbet godt i lag. Her var det tendenser til gruppeflyt. Jeg så også at grupper på tre fikk til å arbeide selv om en elev var off-task store deler av tiden.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26059
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectUndersøkende matematikken_US
dc.subjectProblemløsningen_US
dc.subjectFlyten_US
dc.subjectFlowen_US
dc.subjectFlytmodellenen_US
dc.subjectThinking Classroomsen_US
dc.subjectTenkende klasseromen_US
dc.subjectLæreren_US
dc.subjectEngasjementen_US
dc.subjectFaglig engasjementen_US
dc.subjectGruppeflyten_US
dc.subjectGruppearbeiden_US
dc.subjectVertikale flateren_US
dc.subjectVerbalten_US
dc.subjectTilfeldige grupperen_US
dc.titleFlyt i et Thinking Classroomen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)