dc.contributor.advisor | Lødemel, Andreas Halvorsen | |
dc.contributor.author | Lockert, Maja Sandvik | |
dc.date.accessioned | 2022-08-10T09:54:08Z | |
dc.date.available | 2022-08-10T09:54:08Z | |
dc.date.issued | 2022-05-18 | en |
dc.description.abstract | I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvilken rolle politisk reklame kan ha i arbeid
med kritisk literacy i ungdomsskolen. For å undersøke dette har jeg tatt utgangspunkt i tre
ulike diskursordener; en juridisk diskursorden, en politisk-retorisk diskursorden og en
elevdiskursorden. Studien baserer seg på et datamateriale bestående av sentrale
plandokumenter tilknyttet læreplanverket, én konkret politisk reklame, samt elevtekster og
observasjoner fra et undervisningsopplegg i en ungdomsskoleklasse. Analysen tar
utgangspunkt i Norman Fairclough sin tredimensjonale modell for kritisk diskursanalyse med
analyse av den sosiale begivenheten, sosial praksis og av sosiale strukturer. Masteroppgaven
bygger på en rekke teoretiske perspektiver, blant annet teori om politisk reklame og Hilary
Janks sitt arbeid med kritisk literacy.
Funnene tilknyttet de tre forskningsspørsmålene tyder på at politisk reklame kan ha flere
roller i arbeid med kritisk literacy i ungdomsskolen. Politisk reklame kan blant annet spille en
rolle i skolens arbeid med å utvikle elevene til aktive deltakere i samfunnet. Kritisk literacy
henger tett sammen med utvikling av demokratisk medborgerskap, noe som kan aktualisere
arbeid med politisk reklame. Videre gir arbeid med politisk reklame elevene tilgang til den
politiske diskursen som en kulturell kontekst. Dette kan knyttes til arbeid med kritisk literacy
i norskfaget, da elevene lærer å reflektere kritisk over påvirkningskraften og troverdigheten
til politiske tekster. Samtidig viser andre funn at elevene i liten grad er kritiske til forskjellige
politiske tekster med mindre de blir bedt om å lese teksten med et kritisk blikk. Dette kan
mulig forklares med at skolen preges av en hierarkisk struktur, der tekster som er en del av
lærerens undervisningsopplegg i liten grad blir lest med motstand. Dette avslører kanskje et
behov for mer omfattende arbeid med kritisk literacy i skolen. Funnene viser at arbeidet med
politisk reklame har didaktisk relevans ved at det kan knyttes opp til å utvikle elevenes
kritiske literacy, noe som igjen tyder på at politiske tekster generelt og politisk reklame
spesielt er tekster som i større grad kanskje bør tas i bruk i norskundervisningen enn nå. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26068 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Kritisk literacy | en_US |
dc.subject | Kritisk diskursanalyse | en_US |
dc.subject | Politisk reklame | en_US |
dc.title | Kritisk blikk på politisk reklame En kvalitativ studie om hvilken rolle politisk reklame kan ha i arbeid med kritisk literacy i ungdomsskolen | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |