Show simple item record

dc.contributor.advisorBrox, Hilde
dc.contributor.authorPlener, Jonas
dc.date.accessioned2022-08-10T11:39:15Z
dc.date.available2022-08-10T11:39:15Z
dc.date.issued2022-05-30en
dc.description.abstractI denne masteroppgaven i engelsk didaktikk har jeg undersøkt hvordan en 10. klasse i en norsk ungdomsskole tenker om dataspill som måte å oppleve fortellinger på. Gjennom en nasjonal undersøkelse utført av Medietilsynet (2020) kom det fram at jenter i langt mindre grad enn gutter synes dataspill er god kilde for fortellinger. Data hentet fra denne undersøkelsen viser at 25% av jentene synes dataspill er en fin måte å oppleve en historie gjennom, mens 60% av guttene svarte det samme. Med bakgrunn i disse tallene fra medietilsynet, så har jeg formulert følgende problemstilling of forskningsspørsmål: 1) Hvorfor opplever gutter og jenter gaming som et fortellermedium så forskjellig? - Vil erfaringer med et forteller-basert dataspill endre jentenes syn på dataspill? - Hvis det er tilfellet, hva er grunnen for denne endringen? For å kunne svare på disse spørsmålene har jeg testet ut dataspillet Life is Strange (2015) i en norsk 10. klasse for å se om jenters holdning til dataspill som fortellermedium endrer seg når de er introdusert til et spill som er mer rettet mot et kvinnelig publikum. Først svarte klassen på en undersøkelse helt lik den som er publisert av Medietilsynet for å sammenligne dem med den nasjonale standarden. Deretter skulle klassen spille igjennom spillet over flere skoletimer. Så fikk klassen nye spørreskjema, med samme spørsmål som før intervensjonen, for å se om det har blitt en forandring i jentenes holdning til dataspill. Funnene i denne forskningen viser at jentenes holdning til dataspill som fortellermedium blir mer positiv når de blir eksponert for dataspill som er tilpasset dem. Elementer som innlevelse, gjenkjennelse og språkforståelse blir trukket som interessante funn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26072
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3902
dc.subjectLER-3902en_US
dc.titleGirls and story-based videogames: an intervention in a 10th grade English classen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)