Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngilæ Landsem, Lena
dc.contributor.authorAndreassen, Charlotte
dc.date.accessioned2022-08-10T11:47:34Z
dc.date.available2022-08-10T11:47:34Z
dc.date.issued2022-05-15en
dc.description.abstractDen nye læreplanen LK20 pålegger lærere å inkludere 22. juli i undervisningen. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere underviser om 22. juli i samfunnsfag på ungdomstrinnet etter innføringen av ny læreplan. Studien tar utgangspunkt i fire forskningsspørsmål: 1) Hvilken betydning har læreplanforankringen av 22. juli hatt for om lærere underviser mer om tematikken enn tidligere? 2) Hvilke kompetanseområder ønsker lærere å utvikle hos elevene i undervisningen om 22. juli? 3) Hvilke ressurser og arbeidsmetoder benytter lærere seg av i undervisningen? 4) Hvordan håndterer lærere å undervise om tematikken? Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i blant annet kontroversielle temaer, ulike perspektiver, kompetanseutvikling, dialogiske tilnærminger, dybdelæring, ulike fortellinger om 22. juli og mulige didaktiske innfallsvinkler til tematikken. Problemstillingen besvares gjennom kvantitative og kvalitative data fra et spørreskjema, som 55 samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet har svart på. Det kvantitative materialet analyseres gjennom statistisk analyse, og de åpne spørsmålene i spørreskjema analyseres kvalitativt gjennom koding og kategorisering. Undersøkelsens funn viser at lærerne har undervist om 22. juli før hendelsen eksplisitt blir nevnt i læreplanen, men de prioriterer det i større grad etter læreplanforankringen. Lærerne fremmer hovedsakelig perspektiver som bærer preg av konsensus og harmoni i undervisningen om hendelsen. Likevel er det tydelig at lærerne ønsker å utvikle elevenes kunnskaps-, ferdighets- og holdningskompetanse i arbeidet med 22. juli. Funnene peker også på at majoriteten av lærerne bruker nettressurser og film i undervisningen, og de legger gjerne opp til en dialogtilnærming til tematikken. Undersøkelsens lærere er komfortable med å undervise om hendelsen, og begrunner det med viktigheten av å forebygge og hindre at noe lignende skjer i fremtiden. Andre argumenterer for at samfunnsfaglærere har et spesielt ansvar i å danne elevene og gi de et godt grunnlag for å forstå seg selv, andre og verden. Undervisningen om 22. juli kan være med på å utvikle gode medborgere med demokratiske verdier og holdninger.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26087
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3904
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subject22. juli 2011en_US
dc.subjectSamfunnsfagdidaktikken_US
dc.subjectLærerperspektiven_US
dc.subjectHarmoniperspektiven_US
dc.subjectKonfiktperspektiven_US
dc.subjectDemokratien_US
dc.subjectDen store fortellingenen_US
dc.titleÅ undervise om 22. juli - En kvantitativ og kvalitativ studie om hvordan lærere underviser om terrorhendelsen på ungdomstrinneten_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)