Show simple item record

dc.contributor.advisorKvivesen, Mona
dc.contributor.advisorJan, Höper
dc.contributor.authorHellenes, Fred Even
dc.date.accessioned2022-08-10T11:47:51Z
dc.date.available2022-08-10T11:47:51Z
dc.date.issued2022-05-15en
dc.description.abstractI denne oppgaven belyses problemstillingen: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Bakteppet er fagfornyelsen og de nye læreplanene som ble tatt i bruk fra 2020. Her blir det lagt større vekt på å innlemme samisk tradisjonell kunnskap (árbediehtu) i naturfag, og koble denne sammen med bærekraftig ressursbruk. Jeg samlet inn data til oppgaven, ved å intervjue reindriftsutøvere og elever som hadde deltatt på reinsanking. Jeg diskuterer mine funn fra intervjuene, i lys av relevant litteratur rundt samisk tradisjonell kunnskap og naturfagdidaktikk. På bakgrunn av dette foreslår jeg følgende momenter som kan være relevante for undervisning i naturfag om tradisjonell samisk kunnskap. 1. Gjennom praktisk arbeid utendørs med naturbruk, kan elevene få innsikt i samisk tradisjonell kunnskap, samtidig som det kan legges til rette for tilknytning til naturen og nærområdet. I en slik kontekst kan elevene også få inn et bredt spekter av annen naturfaglig kunnskap. 2. Slakting på tradisjonelt, samisk vis, samt bearbeiding av dyret, kan være et utgangspunkt for å lære verdien av å utnytte ressurser effektivt. 3. Normer og verdier i reindriften kan være utgangspunkt for å snakke om å bruke naturen for å livnære seg selv, uten å gjøre store permanente inngrep i naturen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26088
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3905
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480en_US
dc.subjectNaturfagen_US
dc.subjectSamisk tradisjonell kunnskapen_US
dc.subjectReindriften_US
dc.subjectBærekraften_US
dc.subjectÁrbediehtuen_US
dc.subjectLæreplan naturfagen_US
dc.subjectBærekraftig ressursbruken_US
dc.subjectUteskoleen_US
dc.titleSamisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)