Show simple item record

dc.contributor.advisorWæge, Kjersti
dc.contributor.authorLabahå, Marit
dc.date.accessioned2022-08-10T11:48:37Z
dc.date.available2022-08-10T11:48:37Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractI masteroppgaven undersøker jeg hvordan grunnleggende tallforståelse vektlegges i læreplanen og tre lærerveiledninger i matematikk tilknyttet første trinn. Studien undersøker om det er samsvar mellom læreplanen og lærerveiledningenes vektlegging. Det finnes lite forskning på området, derfor er formålet med studien å bidra med ny kunnskap på feltet. Jeg har undersøkt vektleggingen av tallforståelse i kompetansemålene i læreplanen (LK20) i matematikk for andre trinn. Videre har jeg også undersøkt tre lærerveiledninger i matematikk, som er tilknyttet første trinn, og brukes i undervisning i Norge i dag. Lærerveiledningene er tilknyttet læremiddelverkene Multi, Matematikk og Matemagisk. Jeg har undersøkt oppgavene med tilhørende tekst i lærerveiledningene. For å gjennomføre analysen har jeg benyttet Andrews og Sayers (2015) sitt rammeverk tilknyttet Grunnleggende tallforståelse, i åtte komponenter. Alle åtte komponentene er like viktige for at barn skal utvikle grunnleggende tallforståelse. Studien benytter kvalitativ innholdsanalyse, dokumentanalyse og noen innslag av frekvensanalyse, for å besvare problemstillingen. Funnene i studien viser at alle åtte kategoriene i rammeverket er adressert i minst fire av kompetansemålene i læreplanen. Kategoriene som var mest frekvent i læreplanen var Forhold mellom tall og mengde, Tallgjenkjenning og Systematisk telling. Mesteparten av kategoriene ble også adressert i de tre lærerveiledningene. I lærerveiledningene ble kategoriene Ulike representasjoner, Tallgjenkjenning og Systematisk telling adressert mest. Kategorien Estimering var mindre frekvent enn de andre kategoriene. Studien viser at det er samsvar mellom læreplanen og lærerveiledningenes vektlegging av grunnleggende tallforståelse. Videre konkluderer studien med at tallforståelse vektlegges på ulike måter i lærerveiledningene. Det viktigste er ikke nødvendigvis hvordan det legges til rette for at elevene utvikler grunnleggende tallforståelse, men at det gjøres.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26089
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectgrunnleggende tallforståelseen_US
dc.subjectlæremiddelen_US
dc.subjectlærerveiledningen_US
dc.subjectlæreplanen_US
dc.subjectLK20en_US
dc.subjectmatematikken_US
dc.subjectbegynneropplæringen_US
dc.subjectførste trinnen_US
dc.titleDen grunnleggende tallforståelsen - En kvalitativ innholdsanalyse av vektleggingen av grunnleggende tallforståelse i gjeldende læreplan og tre lærerveiledninger tilknyttet matematikk på første trinnen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)