Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFolkenborg, Håkon Rune
dc.contributor.authorRuistuen, Hanne
dc.contributor.authorMikkelsen, Julie Pedersen
dc.date.accessioned2022-08-11T05:51:22Z
dc.date.available2022-08-11T05:51:22Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler samisk tematikk i lærebøker og undervisning. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke forestillinger om det samiske formidler lærebøker gjennom tekst og bilder, og hvordan forholder et utvalg lærere seg til samisk tematikk? I tilknytning til problemstillingen, søker studien å svare på følgende forskningsspørsmål: 1) Hvilket grunnlag gir lærebøkene for å forstå samenes rettslige særstilling? 2) Hvilket grunnlag gir lærebøkene for å forstå samene som historieskapte og historieskapende? 3) Hvilket grunnlag gir lærebøkene for å forstå det samiske mangfoldet? 4) Hvilke holdninger har lærere til lærebøker? 5) Hvordan opplever og prioriterer lærere undervisning om samisk tematikk? Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i begreper knyttet til multimodale tekster, samiske rettigheter, historieskapte og historieskapende, samt samisk identitet og mangfold. I studien blir seks lærebøker analysert. Analysen har som målsetting å avdekke sentrale forestillinger, formidlet gjennom lærebøkene om det samiske, basert på de tre første forskningsspørsmålene. Studien viser, blant annet, at lærebøkene i liten grad formidler på hvilket grunnlag samene har særegne rettigheter, basert på urfolksstatusen. Lærebøkene har et gjennomgående fokus på samene som én samlet undertrykt gruppe. Det er først opp mot vår egen samtid at samene går fra å være ofre (historieskapte), mot å bli handlende (historieskapende) aktører. Samlet har lærebøkene en tendens til å trekke det samiske mot nord, hvor nordsamisk språk, nordlige bosettingsområder og reindrift blir vektlagt. Lærebøkene gir, av den grunn, lite innsikt i mangfoldet i samisk kultur, identitet og levesett. I studien blir også seks lærere, med kompetanse i samfunnsfag, intervjuet. Intervjuene har som målsetting å avdekke hvordan lærere forholder seg til samisk tematikk, basert på de to siste forskningsspørsmålene. Lærerne gir uttrykk for at samisk tematikk ikke blir vektlagt slik den kanskje burde. De problematiserer innholdet i lærebøkene og det å gi en «riktig» framstilling. Studien stiller seg kritisk til innholdet i lærebøker, og drøfter hvilke forestillinger det kan gi. Likeså stiller studien seg kritisk til manglende vektleggingen av samisk tematikk i undervisning, og hva lærere fokuserer på innad i tematikken. Studien konkluderer med at skolen må fokusere på å inkludere samer og samisk historie i en overordnet norsk kontekst, for å unngå fremmedgjøring og stereotypiske holdninger. Lærebøker og lærere må balansere sin formidling om samene som historieskapte og historieskapende, hvor mangfoldet blir inkludert.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26099
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3904
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectSamisk tematikken_US
dc.subjectLærbokanalyseen_US
dc.subjectSamisk identitet og mangfolden_US
dc.subjectLærerperspektiveten_US
dc.subjectHistoriebevisstheten_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.subjectSamiske rettigheteren_US
dc.subjectKunnskapsløftet 2020en_US
dc.title«Vi har jo lite kjennskap til samer ...»en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)