Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHole, Arne
dc.contributor.authorHøybakken, Elise Kristin Modell
dc.contributor.authorÅsheim, June Strand
dc.date.accessioned2022-08-11T05:52:23Z
dc.date.available2022-08-11T05:52:23Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om forskjeller og likheter i matematikkundervisningen ved én internasjonal skole og to offentlige skoler. Fokuset er rettet mot utforskende arbeid, som er en interessant tematikk med tanke på i hvor stor grad Kunnskapsløftet 2020 inkluderer denne arbeidsformen. Vår problemstilling er: Hvordan arbeides det med utforskende aktiviteter i matematikkfaget i en utvalgt internasjonal skole sammenlignet med offentlige skoler i Norge? Vårt teorikapittel belyser forskjellene ved en tradisjonell og en utforskende tilnærming i forbindelse med matematikkundervisning. I tillegg inkluderes teori angående blant annet matematisk kompetanse og tidligere forskning med fokus på utforskende og tradisjonell matematikkundervisning, og læringsutbyttet ved disse tilnærmingene. Forskningsprosjektet er en kvalitativ studie, hvor vi benytter oss av observasjon og intervju som datainnsamlingsmetoder. Vårt utvalg består av tre skoler, hvor vi har observert matematikkundervisning i tillegg til å intervjue fire lærere og til sammen 18 elever. I databehandlingsprosessen har vi i første omgang transkribert alle intervjuer fortløpende, før vi kodet både observasjonene og transkripsjonene. Dette gjorde det lettere for oss å se hva som var relevant, i tillegg til at vi enklere kunne se sammenhenger og forskjeller mellom skolene. Resultatene fra prosjektet viser at det er forskjell på hvordan de to skoletypene arbeider med utforskende aktiviteter. De offentlige skolene praktiserer matematikkundervisning med tydelige tilknytninger til oppgaveparadigmet. Den internasjonale skolen har en tilnærming som ikke bærer preg av tradisjonelle undervisningsformer i samme grad, og arbeidsmåtene trekker få paralleller til det tradisjonelle oppgaveparadigmet. Den internasjonale skolen skiller seg fra de offentlige skolene ved at det ikke benyttes bøker, annet enn skrivebøker, i matematikkundervisningen. Imidlertid involveres tavleundervisning i begge skoletypene, men i motsetning til de offentlige skolene, benyttes tavla i liten grad ved den internasjonale skolen til gjennomgang av spesifikke eksempler som elevene senere skal få bruk for i oppgaveløsning. Alt i alt indikerer funnene våre at den internasjonale skolen vi studerte oppfyller intensjonene i LK20 om utforskning i matematikkfaget i større grad enn de offentlige skolene vi besøkte.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26101
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.titleUtforskende matematikkundervisning i offentlig norsk skole sammenlignet med en internasjonal friskoleen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)