Show simple item record

dc.contributor.advisorSæther, Kari-Anne
dc.contributor.authorGrimstad, Sandra Lind
dc.date.accessioned2022-08-11T05:52:38Z
dc.date.available2022-08-11T05:52:38Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tematiserer en lærers utvikling av skriveopplæringen på første trinn. Skriving er en av fem grunnleggende ferdigheter, og har derfor stor betydning for videre utdanning og danning. Problemstillingen er: Hvordan utvikler en lærer sitt syn på skrive-opplæring i løpet av et FoU-arbeid om realisering av metoden oppdagende skriving? Jeg og én lærer har gjennomført et forsknings- og utviklingsarbeid der vi sammen har hatt et ønske om å utvikle kunnskap og forståelse for metoden oppdagende skriving og dens plass i den tidlige skriveopplæringen. Denne masteroppgaven er en rapportering av FoU-arbeidet. Teorigrunnlaget handler om FoU-arbeid, danning, litterasitet, skriving og skriveopplæring, om å skrive seg til lesing, metoden oppdagende skriving og grunnleggende elementer i god tilpasset skriveopplæring. Sammen fungerer dette som en forståelsesramme, og danner grunnlaget for å belyse problemstillingen. Masterprosjektet er en del av et større samarbeidsprosjekt i regi av to universitetslærere, som har til formål å blant annet undersøke oppdagende skriving opp mot målsettinger i lære-planene. Dette har jeg gjort ved å undersøke metodens realisering i lys av målene relatert til skriving som grunnleggende ferdighet. FoU-arbeidet ble gjennomført høsten 2021, og underveis samlet jeg informasjon gjennom observasjon, forskningsintervju og logg. Materialet er analysert ved en temabasert analysetilnærming med koding og kategorisering, parallelt med fordypning i variert teori. Lærerens realisering av oppdagende skriving blir presentert gjennom tre analyseområder. Dette indikerer at utviklingsbehovet handlet om at det innledningsvis ikke var samsvar mellom lærerens skrivesyn og skriveopplæring, og at hun hadde ambisjoner om en mer funksjonell skriveopplæring. Videre indikerer analysen at å realisere en funksjonell skrive-opplæring er en omfattende endringsprosess, og at læreren har med seg elementer både fra et formelt og et funksjonelt syn på språk og skriving. Til sammen viser analysen hvordan læreren ser ut til å ha utviklet en mer reflektert skriveopplæring og erfart nytteverdien av elementene fra FoU-arbeid. Ved å erfare dette og evne å bruke FoU-arbeid i yrkesutøvelsen, har man tilgang på et nyttig verktøy for å utvikle opplæringen i tråd med fremtidens behov.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26102
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010en_US
dc.titleForsknings- og utviklingsarbeid med mål om en førsteklasses skriveopplæringen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)