Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSimensen, Anita Movik
dc.contributor.authorHenriksen, Samuline
dc.date.accessioned2022-08-11T05:54:13Z
dc.date.available2022-08-11T05:54:13Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractHensikt og bakgrunn: Hensikten med studien var å presentere et utvalg matematikklæreres tanker og erfaringer med tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Tilpasset opplæring er en lovfestet rettighet elevene har, men hvordan lærere forstår begrepet vil ha innvirkning på forståelse av egen praksis. Elever med stort læringspotensial er bare et av de mange navnene som tillegges denne elevgruppen. Dette er elever som i mange tilfeller er langt over gjennomsnittet, og som ikke nødvendigvis presenterer egne ferdigheter i vurderingsituasjoner, noe jeg har tolket at kan gjøre det enda mer utfordrende for lærere å identifisere elevene. Bakgrunn for studien er basert på både personlige erfaringer som en elev med stort læringspotensial, og på bakgrunn av erfaringer fra praksis i skolen. Disse erfaringene har vist at det er situasjonsbestemt hvorvidt elever med stort læringspotensial får tilpasset opplæringen. Hvilken skole eleven går på, hvem elevene har som lærer og hvilken kunnskap læreren har er avgjørende for undervisningen eleven mottar. Forskningsspørsmål: - Hvordan beskriver lærerne sin tolkning av begrepet tilpasset opplæring og hvilke kjennetegn har de identifisert hos elever med stort læringspotensial? - Hvordan beskriver lærerne at de tilpasser opplæringen i matematikk? - Hvilke erfaringer har lærerne med elever med stort læringspotensial, og hvilke utfordringer beskriver de i arbeid med å tilpasse opplæringen til elever med stort læringspotensial? Metode: Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetode som er hensiktsmessig når man ønsker dyptgående informasjon fra informantene. Jeg har hatt en fenomenologisk tilnærming til studien og mine resultater er derfor situasjons- og tidsbestemt. Jeg var interessert i hvordan et utvalg lærere beskrev egne tanker og erfaringer. Hvor jeg med en hermeneutisk tilnærming til datamaterialet (transkripsjonene) har arbeidet med tekstene i det som omtales som den hermeneutiske spiral, hvor jeg har arbeidet både med tekstene som helhet og de enkelte delene. Jeg har forsøkt å være transparent og redegjøre for egne perspektiver og refleksjoner i løpet av oppgaven slik at du som leser skal kunne forstå mitt utgangspunkt som forsker. Materiale til studien er hentet fra tidligere forskning og fra informanter ved hjelp av semi strukturert intervju. Resultat: Studien viser at lærerne forstår hva begrepet tilpasset opplæring handler om, men at det er utfordrende å utføre tilpasningene i praksis. Lærerne i studien redegjør for hvilke elever de karakteriserer som elever med stort læringspotensial, og det er vanskelig å konkludere, men jeg har en oppfatning av at de i større grad har redegjort for elever som presterer høyt. Funnene fra studien tyder på at lærerne forsøker å tilpasse undervisningen ved å tilrettelegge etter elevenes ønsker, men lærerne har ikke nødvendigvis selv klart å identifisere elevenes faglige forutsetninger og behov. Lærerne i studien har et ønske om å tilrettelegge, men faktorer som tid og ressurser har stor betydning for hvorvidt det er mulig å gjennomføre. Med hensyn til undervisningsformen som lærerne har redegjort for, forsøker de i stor grad å ha en variert undervisning, som basert på forskning skal være hensiktsmessig for alle elevene. Nøkkelord: tilpasset opplæring, matematikk, matematikkdidaktikk, elever med stort læringspotensial, evnerike elever, skoleflinke elever, flinke elever, kvalitativ metodeen_US
dc.description.abstractPurpose and background: The purpose of the study was to present a selection of mathematics teachers' thoughts and experiences with adapted education for students with great learning potential. Adapted education is a statutory right students have, but how teachers understand the concept will have an impact on understanding their own practice. Students with great learning potential is just one of the many names given to this group of students. These are students who in many cases are far above average, and who do not necessarily present their own skills in assessment situations, something I have interpreted that can make it even more challenging for teachers to identify students. The background for the study is based on both personal experiences as a student with great learning potential and based on experiences from practice in school. These experiences have shown that it is situational whether students with great learning potential are receiving adapted education. Which school the student attends, who the students have as a teacher and what knowledge the teacher has is decisive for the teaching the student receives. Research questions: - How do teachers describe their interpretation of the concept of adapted education and what characteristics have they identified in students with great learning potential? - How do the teachers describe that they adapt the teaching in mathematics? - What experiences do teachers have with students with great learning potential, and what challenges do they describe in the work of adapting the education to students with great learning potential? Method: The study is based on a qualitative research method that is appropriate when you want in-depth information from the informants. I have had a phenomenological approach to the study and my results are therefore situational and time bound. I was interested in how a selection of teachers described their own thoughts and experiences. And by using a hermeneutic approach to the data material (the transcripts) I have worked with the texts in what is referred to as the hermeneutic spiral, where I have worked with both the texts as a whole and the individual parts. I have tried to be transparent and account for my own perspectives and reflections during the assignment so that you as a reader can understand my starting point as a researcher. The material for the study was obtained from previous research and from informants using a semi-structured interview. Result: The study shows that teachers understand what the concept of adapted education is about, but that it is challenging to carry out the adaptations in practice. The teachers in the study account for which students they characterize as students with great learning potential, and it is difficult to conclude, but I have a perception that they have to a greater extent accounted for students who perform well. The findings from the study indicate that the teachers try to adapt the teaching by adapting to the students 'wishes, but the teachers have not necessarily been able to identify the students' academic prerequisites and needs. The teachers in the study have a desire to facilitate, but factors such as time and resources are of great importance for whether it is possible to implement. Regarding the form of teaching that the teachers have described, they largely try to have a varied teaching, which based on research should be appropriate for all students. Keywords: adapted education, mathematics, mathematics didactics, students with great learning potential, gifted students, good students, qualitative methoden_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26105
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3913
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.titleTilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial i matematikken_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)