dc.description.abstract | Denne fenomenologiske enkelcasestudien tar for seg naturfagelevers møte med samiske
tradisjoner og tradisjonellkunnskap i reindrifta. Jeg fikk følge elever, lærere og
reindriftsutøvere gjennom en todagers ekskursjon under høstens reinsamling. Elevene var
med for å lære om samisk tradisjon i tilknytning til naturfagundervisning, og fikk blant annet
delta i praktiske oppgaver, spise tradisjonell samisk mat, etablere leirplass og overnatte
utendørs sammen med reindriftsutøverne.
Det samiske er i større grad synliggjort både i overordnet del av læreplanen, og i læreplanen i
naturfag, hvilket stiller krav til naturfaglæreren. Læreplanen er tydelig på at alle elever skal
lære om det samiske urfolkets historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter
(Kunnskapsdepartementet, 2017). I naturfaget formål og sentrale verdier skildres samenes
erfaringsbaserte og tradisjonelle kunnskap om naturen som verdifull, og det er etter 10. trinn
formulert ett kompetansemål i naturfag som eksplisitt nevner det samiske, og stiller krav om
at elever skal «kunne gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere
hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen»
(Kunnskapsdepartementet, 2019).
Gjennom kvalitativ metode var målet å få innblikk i elevenes erfaringer i forbindelse med
ekskursjonen, deres opplevelse av eget læringsbytte, og hvordan elevene knytter samisk
tradisjonell kunnskap opp mot et bærekraftig perspektiv. Innsamlingen av empiri ble gjort
gjennom individuelle intervju med tre av elevene som deltok på ekskursjonen. I tillegg har jeg
gjort video- og lydopptak underveis ekskursjonen. Analysen i studien baserer seg på
empirinære koder og tematiske kategorier.
I oppsummerende drøfting og konklusjon kommer det frem at elevene opplever å sitte igjen
med ny naturfaglig kunnskap, innsikt i samiske tradisjonelle kunnskaper og samisk kultur,
erfaringer tilknyttet naturopplevelser, bevissthet rundt betydningen av natursyn, i tillegg til at
å ha utviklet en større respekt for naturen og den samiske kulturen. | en_US |