dc.contributor.advisor | Felix, Geisler | |
dc.contributor.advisor | Stig, Misund | |
dc.contributor.author | Mo, Jonas | |
dc.date.accessioned | 2022-08-11T05:55:33Z | |
dc.date.available | 2022-08-11T05:55:33Z | |
dc.date.issued | 2022-05-16 | en |
dc.description.abstract | Gjennom media, internett, og i hverdagen generelt forholder vi oss stadig til hverandres og egne tanker og meninger om hvordan verden er og burde være, i et stadig mer mangfoldig samfunn. Det å kunne vurdere argumentasjon kritisk er viktig for å kunne ta gode valg og avgjørelser, og viktig for et velfungerende demokrati. I fagfornyelsen har kritisk tenkning fått større plass, men det er enda lite litteratur på hvordan kritisk tenkning burde undervises i naturfagsklasserommet. Hensikten med denne studien er å utforske hvordan lærer kan legge til rette for kritisk vurdering av argumentasjon, og å kartlegge hvordan elever vurderer samfunnsaktuelle argumenter. Metoden bygger på en før-test, et gruppearbeid med argumentasjon som undervisningsmetode, etterfulgt av en etter-test. Test-oppgavene tar utgangspunkt i samfunnsaktuelle argumenter, og inneholder flervalgsoppgaver med begrunnelsesfelt som grunnlag for kvantitativ og kvalitativ analyse. Utvalget for denne masterstudien er to klasser på 8.-trinn. Resultatene fra denne mastergradsstudien kan ikke generaliseres. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26107 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3905 | |
dc.subject | Naturfagdidaktikk | en_US |
dc.subject | Kritisk tenkning | en_US |
dc.subject | Naturfag | en_US |
dc.subject | Argumentasjon | en_US |
dc.subject | Kritisk vurdering av argumentasjon | en_US |
dc.subject | Didaktikk | en_US |
dc.title | Kritisk vurdering av argumentasjon i naturfag | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |