Identifisering av arter i fjæra med digitale verktøy. En mixed methods undersøkelse om hvordan elever bruker og lærer arter i fjæra med Artsapp og Artsorakelet.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26108Date
2022-05-27Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Berger, FredrikAbstract
Denne studien hadde to formål. Det første var å videreutvikle en app slik at den kunne brukes av ungdomsskoleelever til å identifisere de vanligste artene i fjæra. Det andre formålet var å undersøke hvordan elever brukte forskjellige apper i identifikasjonsarbeidet. Det ble gjennomført en 60 min undervisningsøkt med 17 elever i 10. årstrinn om arter i fjæra. Økten inkluderte en førtest og spørreskjema, med en ettertest en uke senere. Appene som ble sammenlignet var Artsoraklet som bruker kunstig intelligens for å gjenkjenne bilder og Artsapp som bruke nøkling. Nøkkelen i artsapp ble selv utviklet for dette prosjektet.
Etter økten kunne elevene i gjennomsnitt identifisere 2.5 arter mer, men det var ikke en signifikant forskjell basert på appene. Det var en klar forskjell i hvordan elevene gikk frem under indentifiseringen basert på appene. Elevene som brukte Artsapp hadde mer nærkontakt med artene, større fokus på kjennetegn, snakket mer aktivt om dem, men diskuterte derimot lite når de skrev ned kjennetegn. Hos elevene som brukte Artsoraklet hadde mindre nærkontakt med artene og samtalen begynte først etter identifiseringen når de skulle skrive ned kjennetegn. Disse samtalene var ofte generelle, med noen få unntak hvor beskrivelsene av arten bygget på elevers egne erfaringer.
Nøkkelord: Artskunnskap, Apper, Artsapp, Artsorakelet, Fjæra, Ungdomsskole This study had two purposes. The first was to further develop an app so that it could be used by middle school students to identify the most common species on the shore. The second purpose was to investigate how students used different apps in the identification work. A 60-minute teaching session was conducted with 17 students in the 10th grade about species on in the seashore. The session included a pre-test and questionnaire, with a post-test a week later. The apps that were compared are Artsoraklet which uses artificial intelligence to recognize images and Artsapp which uses identification keys. The identification key in Artsapp was developed for this project.
After the session, students were able to identify an average of 2.5 more species, but there was no significant difference based on the apps. There was a clear difference in how the students proceeded during the identification based on the apps. The students who used Artsapp had more close contact with the species, greater focus on characteristics, talked more actively about them, but did not discuss much when they wrote down characteristics. The students who used Artsoraklet had less close contact with the species and the conversation only began after the identification when they were to write down characteristics. These conversations were often general, with a few exceptions where the descriptions of the species were based on students' own experiences.
Keywords: Species knowledge, Apps, Artsapp, Artsorakelet, Seashore, Junior high school
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: