Tilpasset opplæring og utagerende atferd.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26121Dato
2022-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Pedersen, SebastianSammendrag
Masteroppgaven fokuserer på hvorfor den vide forståelsen av tilpasset opplæring kan forebygge utagerende atferd. Studien er rettet mot elever i grunnskolen. Hovedformålet med studien er å se på hvordan skolen i dag kan forebygge mer av ett av de mest omfattende problemene i norsk skole.
Problemstillingen ble derfor: «Hvorfor kan den vide forståelsen av tilpasset opplæring forebygge utagerende atferd hos elever i grunnskolen?».
Problemstillingen støttet seg på noen spørsmål som gjorde det enklere å finne svar på oppgaven. Studien ser på hvilke positive virkninger den vide tilpassete opplæringen gir elevene, hva som forebygger utagerende atferd og hvordan systemene kan påvirke utagrende atferd.
Teorigrunnlaget er fra tidligere forskning på tilpasset opplæring, utagerende atferd og systemperspektivet på skolen. Studien er kvalitativ forskning der intervju har blitt benyttet til datainnsamlingen. Informantene er lærere som jobber på 3 forskjellige skoler.
Funnene tyder på at informantene har samme oppfatning av begrepene tilpasset opplæring og utagerende atferd. Funnene viser at dersom man lykkes med den vide forståelsen av tilpasset opplæring er det 3 virkninger som fungerer forebyggende mot utagerende atferd. Disse 3 virkningene er økt mestring, mer inkludering og et bedre klassemiljø. Studien viser også hvordan mestringen, inkluderingen og klassemiljøet fungerer forebyggende mot utagerende atferd.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: