Show simple item record

dc.contributor.advisorGøril, Figenschou
dc.contributor.authorPedersen, Sebastian
dc.date.accessioned2022-08-11T06:31:49Z
dc.date.available2022-08-11T06:31:49Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractMasteroppgaven fokuserer på hvorfor den vide forståelsen av tilpasset opplæring kan forebygge utagerende atferd. Studien er rettet mot elever i grunnskolen. Hovedformålet med studien er å se på hvordan skolen i dag kan forebygge mer av ett av de mest omfattende problemene i norsk skole. Problemstillingen ble derfor: «Hvorfor kan den vide forståelsen av tilpasset opplæring forebygge utagerende atferd hos elever i grunnskolen?». Problemstillingen støttet seg på noen spørsmål som gjorde det enklere å finne svar på oppgaven. Studien ser på hvilke positive virkninger den vide tilpassete opplæringen gir elevene, hva som forebygger utagerende atferd og hvordan systemene kan påvirke utagrende atferd. Teorigrunnlaget er fra tidligere forskning på tilpasset opplæring, utagerende atferd og systemperspektivet på skolen. Studien er kvalitativ forskning der intervju har blitt benyttet til datainnsamlingen. Informantene er lærere som jobber på 3 forskjellige skoler. Funnene tyder på at informantene har samme oppfatning av begrepene tilpasset opplæring og utagerende atferd. Funnene viser at dersom man lykkes med den vide forståelsen av tilpasset opplæring er det 3 virkninger som fungerer forebyggende mot utagerende atferd. Disse 3 virkningene er økt mestring, mer inkludering og et bedre klassemiljø. Studien viser også hvordan mestringen, inkluderingen og klassemiljøet fungerer forebyggende mot utagerende atferd.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26121
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectSpesialpedagogikk mastergradsoppgaveen_US
dc.titleTilpasset opplæring og utagerende atferd.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)