Show simple item record

dc.contributor.advisorRoksvold, Jan Nyquist
dc.contributor.authorFredriksen, Guro Kvåle
dc.contributor.authorGimse, Vilde Kvenshagen
dc.date.accessioned2022-08-15T13:43:24Z
dc.date.available2022-08-15T13:43:24Z
dc.date.issued2022-05-13
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har til formål å undersøke problemstillingen implementering av Thinking Classroom på småtrinnet. Etter at den nye læreplanen ble iverksatt høsten 2020 er det blitt økt fokus på selvstendighet, utforsking og problemløsning, samarbeid og kommunikasjon i matematikkfaget. Lærere har derfor et ansvar for å finne løsninger som fremmer disse evnene. Da vi fordypet oss i matematikk, oppdaget vi undervisningsmetoden Thinking Classroom, og har siden da vært nysgjerrig på hva den kan bidra med til matematikkfaget. I vårt prosjekt har vi derfor undersøkt et tilfelle av hvordan dette kan gjøres i en utvalgt klasse. Vi har benyttet oss av elementer fra både aksjonsforskning og designbasert forskning. I utførelsen av prosjektet har vi tatt i bruk videoobservasjoner av lærerens implementering, etterfulgt av intervjuer av læreren der vi har fått et innblikk i hennes erfaringer. Med utgangspunkt i teori har vi analysert våre data ved hjelp av en innholdsanalyse. Vi har tre funn som er egnet for å svare på forskningspørsmålet på hvilke måter kan Thinking Classroom legge til rette for god undervisning i henhold til læreplanen?: 1) I Thinking Classroom får elevene muligheten til å arbeide selvstendig, 2) Thinking Classroom sørger for at elevene får mulighet til å samarbeide om problemløsningsoppgaver og 3) Thinking Classroom forbedrer kommunikasjonen i klasserommet. Vi har fire funn som er egnet for å svare på forskningsspørsmålet hvilke erfaringer gjør en nyutdannet lærer seg ved å implementere Thinking Classroom i sin klasse?: 1) læreren erfarte at ved hjelp av de vertikale flatene var det enklere å veilede elevene, 2) læreren erfarte at elevaktiviteten økte, 3) læreren erfarte at samarbeidet mellom elevene ble bedre, og 4) læreren erfarte at Thinking Classroom økte kvaliteten på matematikksamtalene. Konklusjonen vår er at funnene tyder på at Thinking Classroom er en undervisningsmetode som legger til rette for god undervisning i henhold til læreplanen, og basert på lærerens erfaringer av implementeringen var dette noe hun ønsket å videreføre i sin undervisning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26178
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectThinking Classroomen_US
dc.subjectThinking Classroomen_US
dc.subjectSmåtrinneten_US
dc.subjectElementary Schoolen_US
dc.titleImplementering av Thinking Classroom på småtrinnet. En kvalitativ studie om hvordan Thinking Classroom kan legge til rette for god undervisning i matematikk i henhold til læreplanen, og en lærers erfaringer fra implementeringenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)